Kan man røyke hasj rett før en urinprøve

Hei om jeg ikke har noen stoffer i urinen min, kan jeg røyke en joint rett før en urinprøve, uten og pisse
Bare feks 1 time før urinprøven
Siden jeg ville jo tenkt den første urinen burde ikke ha noe der fordi den er eldre

Mann, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er i prinsippet mulig at du tester rent selv om du røyker rett før prøven – men det er også en risiko. Hvor lang tid det tar fra du røyker til det kan spores i urinen, avhenger litt av hvor mye THC du får i deg – men det vil ofte være snakk om noen timer, pluss/minus. Sånn sett kan det tenkes at du er heldig, og unnslipper et positivt prøveresultat. Men, dersom de som tar prøven av deg skulle mistenke at du nylig har røkt cannabis – f.eks. pga. lukt, røde/sløve øyne eller andre ting – kan de jo i prinsippet be om en blod- eller spyttprøve, som vil vise om du har røkt nylig. Skal du være på den sikre siden, bør du altså vente til etter du har tatt urinprøve, til du evt. vurderer å røyke igjen.