Hasj og angst

Hei! Jeg spiste en hasjcookie for en uke siden og tror jeg fikk såkalt «noia». Det som skjedde var at jeg kjente ingenting av hasjen før det hadde gått ca en time siden jeg hadde spist kaken. Da kom det som en bølge av følelser og jeg ble livredd. Jeg følte meg lett, hjerte hamret og jeg trodde jeg skulle dø. I ettertid har jeg hatt angstlingnende følelser som hjertebank og trykk bak øynene.
Er det mulig at jeg fikk dette noia annfallet pga angst som jeg har hatt, men ikkpe vært klar over, og kan det være at hasjen fremkalte angsten og at jeg nå har utviklet angst? Dette var første gang jeg prøvde hasj.

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det du har opplevd er ganske normalt. Det er en del som opplever negative reaksjoner under og etter hasjrus. Som du sier, en del får noia. Det går stort sett over av seg selv i løpet av noen dager. Prøv å ikke vær bekymret, det går fort ut av kroppen og du blir bedre. I løpet av noen få dager bør du føle deg bedre/bra. Gjør du ikke det, kan du ta kontakt med oss igjen og prate litt om hvordan du har det.
Her kan vi si litt om det du forteller, så du ikke tenker at du er helt unormal.
«Jeg kjente ingenting av hasjen før det hadde gått ca en time siden jeg hadde spist kaken». Det er fordi det tar tid før hasjen blir tatt opp gjennom tarmsystemet og over i blodet. Det varer også lenger når du spiser det. Og rusen kan være noe sterkere, fordi det er mer virkestoff i kroppen enn hvis du «bare» tar et trekk ev en joint.
«Da kom det som en bølge av følelser og jeg ble livredd. Jeg følte meg lett, hjerte hamret og jeg trodde jeg skulle dø». En bølge av følelser og det at du følte deg lett, er nok den delen av rusen som folk liker. Den ingen liker er jo å bli livredd og tenke «nå skal jeg dø». Når du blir ruset på cannabis, synker blodtrykket for en liten stund. Derfor kompenserer hjertet med å slå fortere. Dette er en fysiologisk reaksjon som aller opplever. Får du i deg en del cannabis, blir denne reaksjonen sterk. At hjertet banker og du i tillegg er redd, kan være svært guffent. Tankene spinner i vei og angsten stiger.
Du spør videre: «kan det være at hasjen fremkalte angsten og at jeg nå har utviklet angst?» Vi kan si som følger: Det er fullt mulig å få den reaksjonen du fikk selv om du aldri har hatt angst før. Og det er fullt mulig å få hasjnoia uten at det skaper mer problemer for deg. I de fleste tilfeller får ikke folk varige mén av hasjnoia. Det er kun noen få, disponerte personer som får det.
Du spør: «Er det mulig at jeg fikk dette noia-anfallet pga angst som jeg har hatt, men ikke vært klar over?» Dette er et vanskelig spørsmål å svare godt på. Det høres litt underlig ut å ha angst uten å være klar over det. Alle mennesker har nok en viss grad av angst, sosialt eller på annen måte. Men når vi snakker om angst som lidelse («patologisk angst») er det noe annet. Det er en type angst som gjør det vanskelig for folk å fungere normalt i hverdagen. Og en slik angst kan en vel vanskelig ha uten å være klar over det?
Det kan hende du bør tenke på om cannabis er tingen for deg. Noen mennesker (faktisk en del) liker/tåler det faktisk ikke. De får bare noia og ubehag hver gang. Dersom dette er tilfellet med deg, kan det jo tenkes at det «koster mer enn det smaker».