Gjør hasj/marjiuana meg «dum»?

Hei.
Har røyket en del brunt og grønt i det siste, flere ganger daglig i 5-6 måneder. Jeg liker effekten det gir for soving, sosiale sammenhenger, og vil si at det hjelper meg med mer livslyst. Overlever dagene lettere. Men jeg er bekymret etter å ha lest mye forskning på hvordan det påvirker evnen til å lære, samt korttidshukommelsen. Derfor ønsker jeg eventuelt å trappe ned bruket. Det er vell å merke at jeg ikke anser meg selv om «rusavhengig», eller at jeg søker etter noe sterkere rus.
Mitt spørsmål er om det virkelig er SÅ farlig å røyke. Og samme spørsmål også hvis jeg reduserer til en j daglig etter jobb/studie eller evt. bare i helgen. I hvor stor grad påvirker det disse to tingene (evt andre bivirkninger)? Bekymring er at det ødelegger mitt fulle potensiale til å prestere godt i jobbsammenheng, eller studier ved høyskole/universitet. THC er jo blitt godkjent for medisinsk bruk flere steder i verden..
Nå har jeg startet i ny fulltidsjobb og samtidig seponert bruket helt.. Inntill jeg har funnet ut av dette.

Mann, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at flere studier indikerer at et høyt og regelmessig forbruk av cannabis kan ha negativ innvirkning på konsentrasjonsevnen, innlæringsevnen og hukommelsen. Dette er ting som jo vil kunne virke inn på dine prestasjoner i jobb, studier og lignende.
Men, folk er forskjellige, og påvirkes av rusmidler på ulike vis. Det varierer fra person til person hvilke bivirkninger man evt. opplever, og i hvor sterk grad man evt. opplever dem. Med andre ord – noen personer kan bruke større mengder cannabis uten å ta nevneverdig skade av det, mens andre vil være mer sårbare. Hvilken kategori du hører til er vanskelig for oss å si – der må du selv kjenne etter om du har merket noen problemer eller ikke. Derfor er det også vanskelig å si konkret hvordan en reduksjon hadde påvirket deg, men generelt er det gjerne slik at jo mindre du bruker, desto mindre blir risikoen for uønskede bivirkninger.
Vi beklager om dette kanskje ble litt vagt – men her er det altså ingen universelle svar som gjelder for alle. Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis.