Funn av piller

Har lenge hatt mistanke om en vennine som kansje bruker ecstacy tab. Nå har jeg funnet noen brune tabelletter i en umerket beholder, hvordan vet jeg at det er ecstacy?

Kvinne, 36 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det finnes dessverre ikke noen steder du kan få disse pillene analysert. Du kan kontakte et apotek og vise dem pillene. Dersom de er registrert som legemiddel i Norge, vil de trolig kjenne dem igjen. Du kan også foreta et søk på Felleskatalogen og se om du finner bilde av dem der. Søk på form, farge, merking etc her. Finner du pillene der, er det også et registrert legemiddel i Norge. Dersom du ikke får svar på apotek eller Felleskatalogen, kan du selvsagt forhøre deg med politiet om hva de tenker.