enkeltinntak? xanax

hei, jeg så det var noen som spurte om xanax og hvor lenge det evt slår ut. det jeg lurer på er hva enkeltinntak betyr og hva du mener med det? jeg tok xanax i helgen opp i mot 8 stk på 2 dager (aldri tatt det før) hvor lenge sitter dette i urinen?

Kvinne, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Et «enkeltinntak» betyr at man tar en brukerdose én gang. Når man snakker om påvisningstid i urinprøver, snakker man som regel i form av enkeltinntak. Dersom det er snakk om et større inntak, enten på én gang eller fordelt over flere dager, kan påvisningstiden noen ganger også bli litt forlenget. Her er det riktignok litt forskjell mellom de ulike stoffene. Et enkeltinntak av Xanax/Xanor kan vanligvis spores i urin i omtrent en uke; et større inntak kan sannsynligvis spores litt lengre, uten at vi kan si noe helt spesifikt dessverre.