Ecstacy – uten bivirkninger?

Hei!
Jeg er en jente som nettopp har blitt 19 år og har nå tatt ectacy for første gang. Planen var egentlig å bare prøve det en gang i livet og ikke noe etter det, ikke det at jeg har veldig tydelige grenser i forhold til å aldri ta det igjen, men tenkte egentlig bare å ta det en gang. Men så har jeg funnet ut av at jeg likte rusen utrolig godt og har veldig lyst til å gjøre det igjen. Jeg har sluttet helt å drikke, snuse å røyke (ikke at jeg har drevet noe overdrevent med disse rusmidlene tidligere), og det er fordi jeg har funnet ut av at jeg hverken trenger disse rusmidlene for å ha det gøy eller for å være sosial og er derfor helt avholden til disse rusmidlene. Men ectacy er bare noe jeg vil kunne kose meg med en gang i blant. Jeg ønsker likevel ingen bivirkninger og er litt redd for det. Når vi tok ectacy blandet vi det med å røyke noe grønt eller brunt (weed/hasj – vet ikke). Er det farlig å ta ectacy flere ganger? Bør jeg bare aldri ta det igjen? Eller er det noe jeg faktisk kan kose meg med sånn en gang i blant? I så fall; hvor ofte kan jeg ta det uten å få noen bivirkninger? Og hva er egentlig negative bivirkninger av ectacy, og hvor mange ganger må man ta det for å oppleve disse bivirkningene? VIKTIGSTE SPØRMÅL; hvor ofte kan jeg ta det uten å få noen bivirkninger?

Kvinne, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes nok ingen oppskrift for å være helt garantert fri for bivirkninger av Ecstasy/MDMA, men det finnes noen ting du kan gjøre for å redusere risikoen for bivirkninger og skadevirkninger. Vi kan nevne noen viktige punkter:
• Som du er inne på, handler dette delvis om hvor ofte du bruker Ecstasy/MDMA. Hvis du tar Ecstasy/MDMA for ofte øker sjansen for bivirkninger, og stoffet vil ofte også oppleves som mindre effektivt dersom det brukes for regelmessig. Generelt anbefales det å vente minimum 2-3 måneder mellom hvert inntak slik at kroppen rekker å restituere seg skikkelig fra gang til gang – men generelt er det jo slik at jo lengre tid som går fra gang til gang, desto bedre.
• Du bør også være veldig obs på størrelsen på dosen. Jo større dose, desto større risiko for bivirkninger og skadevirkninger. Hold deg til vanlige brukerdoser, kanskje også litt i underkant av en brukerdose for å være på den sikre siden.
• Test stoffet, slik at du er sikker på at du faktisk får i deg kun MDMA, istedenfor andre og mer skadelige stoffer som det noen ganger kan være blandet ut med. Det er dessverre ikke mulig å få stoffet levert til testing noe sted i Norge, men du kan vurdere å bestille såkalte test kits fra nettet. Merk at kvaliteten på disse kan variere fra produsent til produsent.
• Husk at det tar litt tid før stoffet begynner å virke etter inntak – unngå å spe på med mer, om du ikke skulle merke noen effekt etter kort tid.
• Sørg for å befinne deg i trygge og positive omgivelser når du tar Ecstasy/MDMA, og vær sammen med personer du stoler på.
• Unngå å bruke Ecstasy/MDMA dersom du skulle befinne deg i en depressiv periode – du vil kanskje oppleve en positiv effekt der og da, men ettertiden kan sannsynligvis oppleves som tyngre enn den ellers ville ha gjort.
• Før du tar Ecstasy/MDMA, bør du ha spist et godt/stort måltid. Det er også viktig at du drikker rikelig med (alkoholfri) væske under rusen, for å unngå dehydrering. Du bør riktignok ikke overdrive væskeinntaket heller.
• En annen risikofaktor er overoppheting – dersom du opplever å bli veldig varm under rusen, bør du vurdere å kjøle deg ned litt – f.eks. gå ut, drikk noe avkjølt (alkoholfritt) og lignende.
• Unngå å bruke andre rusmidler samtidig som du tar Ecstasy/MDMA. Du sier at dere røkte cannabis samtidig, og det vil stort sett gå greit, men for å være på den sikre siden bør du helst ta kun ett stoff om gangen.
• Dersom noe skulle gå galt – ikke vær redd for å kontakte helsepersonell. Dette gjelder uansett om det er du selv eller noen du kjenner som opplever eventuelle problemer. Husk at helsepersonell har taushetsplikt, også hva gjelder bruk av illegale rusmidler.
For øvrig er det bra at du føler at du klarer deg uten alkohol og nikotin, og at du hadde en positiv opplevelse med Ecstasy/MDMA. Men du bør være obs på at Ecstasy/MDMA ikke skal bli den eneste kilden din til lykkefølelse – i så fall kan du kanskje stå i fare for å utvikle en såkalt psykisk avhengighet. Vi kan ikke si om du skal ta Ecstasy/MDMA igjen eller ikke, det må du nesten vurdere selv. Men da er det viktig at du er obs på dine egne grenser, og at du er varsom på om bruken på noe vis oppleves som problematisk for deg eller ikke.
Du kan lese mer på våre faktasider om Ecstasy/MDMA.