Concerta – store plager

Hei! Jeg prøvde concerta 36mg for første gang. Dette tok jeg for å holde meg våken og konsentrert på skolen ( jeg våkna kl 20 på mandagskvelden dagen før skolen) så jeg bestemte meg rundt i 5 tiden at jeg skulle teste ut noen concerta å hvor bra dette ville funke på meg. ( Har symptomer på adhd/add og føler jeg har det, så var litt for å teste det for å se om jeg følte meg mer stabil/konsentrert på skolen. Jeg snakka med en kompis så sa jeg kunne droppe en hver 4 time og det gjorde jeg. tok 4 concerta fra mellom kl05-17:00 tirsdag ( altså hver for seg med 4-5 timers mellomrom). Nå er det Onsdag kl05:05 og jeg har vert våken i 33 timer. Jeg tok en joint i 2-3 tiden, røykte bare halve fordi jeg fikk mental breakdown midt i røykingen. Må melde om at jeg fikk en del skjelvinger/risting i bena. og de ristet sikkert i 7 timer i strekk. hatt hjertebank, og føler litt vansker med å puste. Liksom..Jeg får puste, men jeg føler jeg ikke får nok pust. Jeg føler på en måte et trykk i brystet også. Har bare spist en yoghurt og drukket en liten 500ml cola på desse timene også. Jeg har vert SUPERkonsentrert med skolearbeid! Tror jeg sikkert har jobbet tilsammen 20 timer med skoleprosjekt. Jeg bruker også en Fitbit klokke som kan måle pulsen min, og den har vert skummelt høy tror jeg. Jeg har sikkert hatt en gjennomsnittspuls på 125 i 10 timer og 36 min. altså, jeg har hatt 10t 36 min med »fat burn» puls, og 31 min cardio. Makspulsen min var på 148 ( det fikk jeg 2 timer etter jeg tok den første dosen). Jeg var jo ikke i aktivitet liksom, jeg satt på skolen fra kl 8-14, gikk rett hjem, la meg i senga og såg på serie og jobbet litt videre med skole. Og her har jeg så og si vert siden. Jeg googlet veldig mye rundt og prøvde å se om folk har opplevd lignende, og hvorfor jeg enda er trøtt da det er 10 timer siden jeg tok den siste. og 24 timer siden jeg tok den første. Når jeg var på skolen følte jeg meg veldig bra utenom at kroppen min var litt urolig, men nå føler jeg at jeg holder på å bli gal. Jeg føler jeg hører stemmer, men er usikker for det er så svakt, og det er usikkert på om det er faktisk ekte eller ikke. Jeg opplever også noen glimt av små visuals innimellom, foreksempel puten som småbølger/strekker seg/puster, men veldig svakt. Svakt nok til å få meg usikker på om det er visuals i det hele tatt. Jeg merket veldig for sånn typ 40 min siden at jeg slet ekstremt med å lese teksten på dataskjermen også, det begynte å bli litt sånn tåkete, som om jeg hadde et litt skittent filter på øyet. Og jeg har vert veldig urolig nå Egentlig de siste 7 timene. Jeg er usikker på hva formålet mitt med dette innlegget er egentlig, men det jeg bekymrer meg mest for er den pulsen min som har vert så innmari høy så innmari lenge, og lange timer med skjelvinger og jeg er helt slitt i bena, armene og kjeven/munnen etter å ha vert mye anspent i det hele også. Nå er pulsen min 105 og jeg sitter i sengen min, så har roet seg litt, men jeg bekymrer meg for at jeg har litt høyere puls generelt enn normalt. for hvilepulsen min ligger ofte rundt alt fra 80-120.. Hva bør jeg gjøre nå? Og hva gjør jeg vist jeg ikke blir trøtt nå? bør jeg dra til legevakten å spør om de har noe beroligende?
Takk!

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi informere om at vi ikke er en akuttjeneste – det kan ta flere dager å få svar. Ved behov for akutt hjelp, kontakt AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00. For øvrig er vi heller ikke medisinsk utdannet, så vårt svar til deg blir basert på en helt generell kompetanse om medikamenter.
Det kan være greit å snakke med helsepersonell om de symptomene du opplever. Sannsynligvis vil det gå greit, og du vil gradvis merke en bedring – men likevel er det nok lurt å få dette bekreftet (eller avkreftet) fra medisinsk helsepersonell, f.eks. via en av de ovennenvte tjenestene.
Det er ikke så rart at du opplever en del ubehagelige bivirkninger – dosen(e) du beskriver, er betydelig større enn anbefalt. Det kameraten din sa om dosering (36 mg hver fjerde time) er rett og slett helt feil. Concerta er en depottablett, som betyr at den er langtidsvirkende. Ut ifra Felleskatalogens anbefaling om dosering skal du kun ta én tablett om dagen, da dette vil gi en jevn stoffkonsentrasjon i blodet gjennom døgnet.
Videre er 36 mg en forholdsvis sterk tablett – når du ikke har noen erfaring med Concerta, og ikke har bygget opp toleranse, vil du sannsynligvis reagere ganske sterkt selv ved bruk av én. Når man starter opp behandling med Concerta (etter å ha fått en ADHD-diagnose) anbefales det generelt å begynne med en lavest mulig dose, for deretter å øke dosen gradvis dersom det er behov. Uansett er det forholdsvis uvanlig å starte opp behandling med Concerta dersom man får påvist en ADHD-diagnose i voksen alder; dette er en medisin som hovedsakelig skrives ut til barn/unge, og voksne som bruker Concerta med resept, vil ofte ha gjort dette siden barne-/ungdomsårene.
Uansett: dersom du opplever at du har konsentrasjonsvansker, og/eller mistenker at du har ADHD, anbefaler vi at du snakker med legen din om å få en skikkelig utredning. På den måten kan dere forhåpentligvis finne en god og forsvarlig måte å takle utfordringene dine på.