Avhengighet og kjæreste

Hei! Er en jente på 18. Har hatt mye problemer med rus siden jeg var 13 år, var i behandling og etter jeg flytter hjem derfra prøvde jeg stoffer jeg ikke hadde prøvd før. Så fikk jeg meg kjæreste og sluttet å dra ut i helgene så ble mindre dop. Men for noen mnd siden ble jeg helt heklet på kokain, ELSKER DET! Dette fikk han med seg siden jeg tok det hverdag, før skolen, før jeg dusjet, før jeg gikk til bussen osv. Jeg har brukt helt sinnsykt med penger på det. Er snakk om flere titallstusen. Har også tatt mange piller med elvanse de siste dagene og ikke spist og ikke sovet. Besvimt 3 ganger. Tilbake til der jeg var: han vil ikke være med meg hvis jeg ikke sluttet helt. Jeg syntes dette er vanskelig siden jeg har holdt på med dop så lenge. Men jeg er veldig forelsket og vil derfor ikke miste han. Hva skal jeg gjøre? Hvor kan jeg få hjelp uten å bli lagt inn noe sted (siden vil bli ferdig med skole nå) hvordan skal jeg bevise for han at jeg har sluttet og hvordan faen slutter jeg helt??? Har jo vært i behandling før så er klar over at man må f.eks. kutte kontakt med venner som doper seg og slette dealere og andre små tiltak, men jeg mener jeg seriøst trenger hjelp etter å ha brukt kokain i 3 mnd nesten hver dag 1g om dagen.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvis du er avhengig og ønsker å slutte med rus er din motivasjon den viktigste drivkraften for å klare det. Har du en sterk indre motivasjon er du mer selvdrevet enn med ytre motivasjon. Med det menes at du gjør det for din egen skyld fordi du vil det, og ikke bare for å oppnå noe annet. Så tenk over om du også skal ha fokus på at når du nå vil slutte med rus gjør du det for deg selv. Du har mange negative erfaringer med rusbruk og vet at det ødelegger mye i livet ditt. Så legg også motivasjonen din i din egen helse og fremtid. Gjør du det bare fordi kjæresten din vil det, forsvinner jo også motivasjonen hvis kjæresten forsvinner.
Er din indre motivasjon på plass er det også lettere å klare det, også hvis du skal gjøre det uten å bli lagt inn. Samtidig skriver du at du trenger hjelp for å gjennomføre det. Kontakter du fastlegen din kan du få henvisning til ruspoliklinikk for samtaler – da er det ikke snakk om noen innleggelse.  A-larm er en bruker- og pårørendeorganisasjon som du kan kontakte for å høre om de har noen forslag eller tilbud. NA Norge holder jevnlig møter i hele landet og deltagerne hjelper hverandre med å holde seg rusfri.
Du spør også hvordan du skal jeg bevise for han at du har sluttet. Alle relasjoner bygger på tillit, så det viktigste er at du bidrar til å bygge den tilliten. Derfor er det kanskje best at du er åpen og ærlig med han om hvordan situasjonen er nå, og hva du har tenkt å gjøre. Når du er ærlig, sier ting som de er, og ikke lyver eller manipulerer, får han forhåpentligvis tillit til deg. Da kan han også støtte deg i din prosess med å bli rusfri. Hvis du hele tiden er ærlig, beviser du at du er en person han kan stole på, og da trengs ikke ytterligere beviser.