Angst etter kokain og hasj

Hei. For ca. 3 uker siden var jeg med noen venner, og jeg snortet en linje kokain. Ca. to timer senere røyket vi hasj, og etter bare noen minutter fikk jeg et skikkelig angstanfall. Dette skjedde rundt 3 ganger. Det var så ille at jeg ristet og hadde «spasmer», og jeg var sikker på at jeg skulle dø. Alt gikk også i en slags «loop», akkurat som om det samme skjedde om og om igjen. Det var en ekstremt ubehagelig og traumatiserende opplevelse. Jeg bruker ikke narkotika jevnlig, og skulle egentlig bare prøve for å se hvordan det er. Etter denne hendelsen var jeg litt «shaky» i noen dager, men klarte meg egentlig helt fint og fortsatte livet som normalt. For fire dager siden våknet jeg derimot midt på natten med et skikkelig angstanfall, ikke så sterkt som den panikken jeg hadde i ruspåvirket tilstand, men fortsatt veldig skremmende. Det kom helt ut av det blå. Etter dette har jeg gått rundt med en konstant frykt for at dette skal skje igjen, og at jeg på en eller annen måte har «ødelagt» meg selv, og aldri kommer til å bli normal igjen. Jeg er redd for at jeg har fått fysiske skader, og at jeg ikke skal klare å fungere i dagliglivet. Jeg sliter liksom hele tiden med å ikke la angsten få ta overhånd, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg sliter også veldig med å sove om natta, fordi jeg er redd for å våkne opp med et panikkanfall. Jeg prøver å tenke at det bare er i mitt eget hode, og at jeg må slutte å overtenke, men synes det er veldig vanskelig å «roe ned» meg selv.

Kvinne, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at folk får en slik reaksjon av cannabis (kokainen på forhånd kan også forsterke det). Det er viktig å tenke på at stoffene er ute av kroppen din for lenge siden. De har ikke skadet hjernen eller kroppen din. For 98 % av mennesker gir verken kokain eller cannabis i så små mengder/få inntak flash backs eller andre senvirkninger.
Vi kan ikke stille en diagnose eller gi deg en fasit på hva som plager deg. Det høres for oss ut som du går rundt med en viss angst og knytter denne til inntaket av disse stoffene. Denne bekymringen i seg selv kan også være med på å forsterke plagene dine. F.eks. er det ikke sikkert at det angstanfallet du hadde da du våknet hadde noe med rusmidlene å gjøre i det hele tatt. Vi kan ikke vite det. Men det er i hvert fall viktig å ikke gå rundt og tenke at dette er rusutløst og varig.
Det kan hende du kan vurdere å få hjelp til å ikke overtenke. Det finnes metoder du kan bruke for å unngå overtenking, og metoder for hva du kan gjøre dersom angstanfall opptrer igjen. Har du noen å snakke med, og et verktøy å bruke i situasjonen, vil dette kunne redusere frykten for at det skal skje igjen. Du kan snakke med fastlegen din eller en helsestasjon om dette.
Hvis det kan være noen nytte for deg, må du gjerne ringe oss for en prat, så kan vi ev. finne frem til flere muligheter for deg.