Akutt hjelp til nedtrapping av piller

Hei,
Jeg har min ex.kone som trenger akutt hjelp till nedtrapping av diverse pillemissbruk.
Hun blir bare avvist hos leger. vert lagt inn på Aker flere ganger, men blir sluppet ut etter et par dager. får ikke plass på Ikognito før 21 April, men da tror jeg det er for seint. Hva kan vi gjøre?

Kvinne, 57 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Først og fremst er det veldig bra at din ekskone ønsker hjelp til å trappe ned pillebruken. Vi er usikre på hva du legger i at hun blir avvist av leger, siden hun tydeligvis har blitt henvist av noen til behandling på Incognito. Er hun misfornøyd med fastlegen sin kan hun enkelt lege. Informasjon om dette finner du på denne siden til Helsenorge.no.
Vi har forståelse for at ventetiden er vanskelig, og at du blir veldig bekymret for hvordan dette skal gå. Dersom det oppstår akutte situasjoner kan du kontakte legevakten, men som du selv nevner er dette for akutt hjelp – ikke videre behandling.
Det er mulig å kontakte legen som henviste henne og be han/hun undersøke om andre behandlingssteder kan ha kortere ventetid. Vi vil imidlertid anta at dette ble gjort i utgangspunktet, med mindre hun selv helst ville til Incognito.
Forøvrig kan mange starte nedtrappingen i samråd med legen sin før behandling. Vi vet ikke om dette er aktuelt i hennes situasjon, men skulle det være det kan hun be legen sin om en nedtrappingsplan.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon 915 08588 eller chat for å diskutere saken nærmere.