ADHD – Ritalin og LSD + MDMA + Psilocybin

Hei!
Jeg har bare positive erfaringer med eget moderat bruk av LSD. Jeg har fått ADHD diagnose og har begynt på ritalin. Etter dette har jeg ikke brukt LSD eller andre psykedeliske rusmidler. Jeg er forsiktig med eget bruk og er kjent med «normale» risikofaktorer og tar hensyn til det.
Kan dere si noe om hvilke tilleggsfaktorer jeg bør ta i betraktning nå, og hvilke forholdsregler jeg evt. må ta før neste tur? Går det «greit» å bruke ritalin som normalt (som foreskrevet, 60mg/dag – depot), bør jeg evt. redusere samme dag/noen dager i forveien, eller trappe ned til ingen ritalin samme dag eller noen dager før jeg bruker LSD?
Svar gjerne ang. MDMA og Psilocybin i tillegg, og gjerne inngående/teknisk.
Mvh
Student

Mann, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å gi deg et godt svar her. Vi er hverken helsepersonell eller forskere på ADHD og rusbruk. Når det kommer til stykket vil kliniske vurderinger vedrørende din psykiske tilstand (både av og på Ritalin) være avgjørende. Slike vurderinger kan hverken vi eller andre gjøre på bakgrunn av det du skriver. Det vi kan si om ditt spørsmål blir derfor veldig generelt.
Du har selv erfaringer med hallusinogener som er positive. I utgangspunktet er det ingen grunn til å tro at din reaksjoner på slike stoffer skal være vesentlig endret med mindre din tilstand er det. Hvis din ADHD i den senere tid har kommet for dagen, og du er blitt mer tydelig preget av det, vil dette selvsagt være et tilleggsmoment i hvor sårbar du er. Vi vil også anta Ritalin vil virke ulikt på MDMA vs hallusinogener (da MDMA jo er et stimulerende stoff, i likhet med metylfenidat).
Om det finnes noen andre som kan gi et godt svar, er tvilsomt. Problemstillingen er ganske snever og det foreligger neppe et stort forskningsmateriale å ta av. Det må eventuelt være innen forskningsmiljøene. Du kan f.eks. kontakte SERAF ved UiO og høre hva de tenker om saken.
Du kan også se hva du finner om dette på ulike brukerfora. Det kan hende du finner rapporter fra folk, men det er også mye synsing på slike fora. Vi kan ikke ta stilling til den faglige kvaliteten, men du kan lese og se hva de har av erfaringer. Erowid er vel det mest omfangsrike forumet. Du kan ev. også se på shroomery.org.
Litteratur
Les mer på våre sider om MDMA og hallusinogener.
«The pharmacology of psilocybin». Torsten Passie, Juergen Seifert, Udo Schneider & Hinderk M. Emrich, Department of Clinical Psychiatry and Psychotherapy, Medical School Hannover, Hannover, Germany.
Pharmacology of MDMA (ecstasy). Models of intervention and care for psychostimulant users, 2nd edition – monograph series no. 51. (Australian Department of Health).
The Pharmacology of Lysergic Acid Diethylamide: A Review Torsten Passie, John H. Halpern, Dirk O. Stichtenoth, Hinderk M. Emrich & Annelie Hintzen. CNS Neuroscience & Therapeutics 14 (2008) 295–314.