Abstinenser etter marihuanabruk

Hei. Jeg har røyket marijuana jevnlig i ca 2 år nå. Det siste året har det vært ofte, men ikke hver dag. Har hatt opphold på kanskje to uker, men har og hatt perioder der jeg har røyket hver kveld en uke i strekk. Jeg røyker lite om gangen, kanskje 0,3 g på en kveld. Nå når jeg har sluttet har jeg slitt med helsen. Diare, kvalme og magekramper ( gått ned i vekt), svimmelhet, dårlig søvn, stressnakke, depressive tanker.. Det ene overlapper det andre. Nå er det èn måned siden sist jeg røyket (har absolutt ikke lyst på weed heller) men kan det være pga weeden at jeg er så plaget nå? Hvor lenge tror du jeg må ha det sånn?
Jeg håper også at jeg etterhvert vil føle meg bedre mtp hukommelse, konsentrasjon og mindre apatisk. Disse plagene kom for ca to år siden og psykologen mener det er enslags forsvarsmekanisme på grunn av min trøblete barndom og forhold til mor.
Jeg har ikke koplet det til rusen siden jeg røykte såpass lite og sjelden på den tiden, men er det slik at noen har spesielt lav toleranse for hasj? Jeg røyket kanskje tre trekk en gang i uken i gjennomsnitt på den tiden. Evt. Hvor lenge tror du jeg må vente før dette bedrer seg? Typ nå snart eller om 2 mnd?
Mvh

Kvinne, 28 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er helt normal at en kan få en etterreaksjon etter bruk av cannabis i en viss mengde over tid. Hvorvidt vi skal kalle dette abstinenser eller ikke, kommer litt an på hvordan vi definerer abstinenser. Cannabis gir ikke sterke fysiske abstinenser, men det kan gi psykiske abstinenser og en del ettervirkninger, slik du beskriver. Både diaré, kvalme og magekramper, svimmelhet, dårlig søvn, stressnakke, depressive tanker er normale reaksjoner. Det ene overlapper det andre, som du sier. I tillegg tenker vi at det ene også forsterker den andre.
De reaksjoner som er en direkte følge av cannabisbruk bør ikke vare særlig mye lengre nå. De vil gå gradvis over. Hvordan dette henger sammen med de andre plagene du beskriver, er vanskelig for oss å gi et godt svar på.
Det er viktig å være tålmodig og legge merke til det som blir bedre. Ofte er det en tendens til at når én ting blir bedre, blir andre ting også bedre. Det kan også være nyttig å snakke med psykologen om å finne metoder som kan hjelpe på dårlig søvn, stressnakke, depressive tanker o.l. Det kan ofte være nyttig med både fysisk og mental trening.