Symptomer på magesår ved cannabisbruk

Hei, jeg har røyket hasj hver dag i over 1 år nå, og for ca 4 mnd siden så begynte jeg å få magesår symptomer ( kvalme, smerter i magen) og fikk tabletter for det som hjalp, etter noen mnd så fikk jeg time hos gastroskopi som jeg dro til for 3 uker siden, og fikk nå svar for 1 uke siden at alt var som normalt i magen, altså ingen magesår, så jeg lurte på om dette kanskje hadde noe med røykinga å gjøre?
Mvh alltid rusa

Kvinne, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kjenner ikke din øvrige helsetilstand. Dersom cannabisbruk har flere negative enn positive effekter for deg, kan du vurdere om det er verdt å bruke det.
Når det gjelder cannabis og kvalme, magesmerter o.l., er det et syndrom som heter «cannabinoid hyperemesis syndrom». Dette kan forekomme ved cannabisbruk og er preget av tilbakevendende kvalme , oppkast og kramper i magesmerter . Disse symptomene har blitt rapportert å bli forbedret midlertidig ved å ta en varm dusj eller et bad, eller mer fullstendig ved å avslutte bruken av cannabis. Se artikkelen «Marijuana kan gjøre deg kronisk kvalm» (forskning.no).
Vi kan som sagt ikke ta stilling til om det er dette du opplever, du bør eventuelt undersøke det med kyndig helsepersonell eller snakke med en cannabisforening (f.eks. foreningen Normal Norge eller Foreningen for cannabismedisin).
Håper det ordner seg for deg!