Søvnplager pga nerveskade

Ble skadd i fall ulykke! Der kneet ble skadd, rev av korsbåndene å skadet menisken! 5år å 5 operasjoner etter fallet så har jeg aldri blitt helt bra. Å kun 2 mnd etter siste kne operasjon der di på nytt fjernet løse legemer som legen beskriver det, så var jeg ivrig å begynte på jobb igjen, klarte uheldigvis å klemme handa bakpå laste bilen jeg kjører å fikk en nerveskade i handa å mistet følelsen i 2 fingre. Har konstante smerter å sliter veldig med søvn, har etter mye prøving av medisiner funnet ut at lyrica 150mg 5 ganger daglig fungerer greit. Vil ut i jobb igjen men må få i orden søvn probleme først. Legen sier at jeg ikke kan bruke 2 medisiner med rød trekant for da fratas førerkortet. Å jeg som er Yrkedsjåfør sliter med det. Finnes det sovemedisin uten rød trekant? Som jeg kan bruke om natta å kombinere med lyrica på dagtid? Har prøvd innsovning tabeletter legen sa jeg kunne bruke uten funksjon. Har kjøpt te å div søvnproblem medisin på apoteket uten virkning. Det må da finnes noe jeg sovner å sover hele natta på? Har di siste 6 åra sovet max 3 timer i strekk om natta! Føler meg trøtt hele tia å får ingenting gjort på dagene. Har mistet hukommelsen helt å har blitt aggressiv på småting! Ble også singel pga det. Er ikke ute å treffer kompiser mere, gruer meg til å gå på butikken gruer meg til å treffe folk, liker ikke å treffe familien heller, liker ikke at tlf ringer, er dette normalt? Har di 9 operasjonene i kneet å handa med full narkose gjort noe med meg? PS jeg ble oppfordret av legen jeg hadde når jeg var på smerteklinikken i Molde om å ta meg en dram hver kveld for å sove mere. Det kan jeg ikke gjøre pga at jeg blir usedvanlig fyllesyk. Par fredager i mnd så drikker jeg meg drita å da sover jeg 7-8 timer men er så fyllesyk at jeg kjenner ikke at jeg har sovet. Ble mange spørsmål dette men håper dere finner noe som kan hjelpe meg med søvnproblemene jeg har uten at di tar førerkort mitt! Uten det så blir ikke livet hvert en dritt. Mvh trøtt 49åring

Mann, 49 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er en kompleks problemstilling du kommer med. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke er autorisert helsepersonell og derfor ikke kvalifisert for å gi råd i forhold til medisinske spørsmål. Vi vil likevel prøve å besvare deg så godt vi kan.
Du beskriver konstante smerter, at du sliter med stadige søvnproblemer, samt at du har prøvd en del preparater for dette, videre kan du ikke ta visse medisiner fordi du er yrkessjåfør. Du skriver at alt dette har gått ut over din psykiske helse, og at du muligens isolerer deg på grunn av at du synes det er vanskelig å treffe folk. Du lurer også på om de ni operasjonene har gjort noe med deg. Til slutt forteller du at har blitt rådet til, og av og til bruker, alkohol for å få søvn, samtidig som dette ikke er en ideell løsning ettersom du blant annet blir veldig fyllesyk.
Det er ingen quick-fix på dette. Melatonin er et eksempel på legemiddel som kan stimulere til søvn, og som ikke har rød trekant, men det har du kanskje allerede forsøkt. Andre C-preparater som brukes for søvn, slik som for eksempel Vallergan og Phenergan, har (oftest) rød trekant. Vi anbefaler deg at du snakker med legen din og ber om en full (legemiddel)anamnese.
Kanskje er det slik at du i en periode trenger å sykemelde deg, for å få god søvn og hjelp med de tingene du sliter med. Vi skjønner at førerkortet er viktig for deg, men samtidig er det vel heller ikke forsvarlig å være yrkessjåfør dersom man sover maks tre timer hver natt? Du har levd med dette lenge og det ser ikke ut som det har noe positiv utvikling i forhold til din psykiske helse. Det er klart operasjoner kan være en stor belastning for kroppen, og det å drikke seg til søvn er ikke en god løsning på sikt. Dessuten finnes det jo enkelte sovemedisiner du kan bruke (periodevis) og samtidig beholde førerkortet – snakk gjerne med legen din om alternativer der.
Selve regelverket omkring medisinbruk og helsekrav til førerkort finner du i Førerkortveilederen, avsnitt om legemidler. Her vil Førerkortgruppe 1 omfatte klasse A, B, S og T; Førerkortgruppe 2 omfatter klasse C, og Førerkortgruppe 3 omfatter klasse D.
For øvrig: når du sier at du unngår kontakt med venner/familie og lignende, er dette noe som du kanskje bør vurdere å snakke om med en psykolog. Det er selvsagt vanskelig for oss å si noe om hva som er årsaken til disse følelsene – om det skyldes operasjonen, og/eller andre ting i din livssituasjon – men dette kan nok være lurt å prøve å jobbe litt med fremover. Snakk gjerne med legen din om muligheten for å få en henvisning.