Sesjon

Hvis jeg har rulleblad på røkings. Blir jeg testa på sesjon? Røyka fjon for 1 mnd siden ca. Men har noia for at det ikke er ute av kroppen og at jeg blir testa…….

Kvinne, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Forsvaret stiller strenge krav til vandel. Et av eksemplene er misbruk av narkotika, som nesten alltid er diskvalifiserende. Når det er sagt vurderer forsvaret hver sak individuelt, hvor de blant annet vil se på når det straffbare forholdet ble begått, alderen din og om det er snakk om ett eller flere forhold.
Så vidt vi vet testes det ikke for narkotika i forbindelse med sesjon, men du vil bli spurt om ditt forhold til narkotika. Det er før selve militærtjenesten de har sikkerhetskontroll med søk av bl.a. narkotikahund. Ved mistake så kan det også bli gjennomført ekstra kontroller, slik som urinprøve eller hårprøver.