Selvmord

Hei! Jeg lurer på om det er mulig å død av sovemedisiner? Og om det går ann, hva er mest effektivt av sovemedisiner og Paracet? Snakking hjelper ikke, (prøvd med å snakke i snart 4 år), så jeg leter etter en annen utvei. Hilsen jente 14.

Kvinne, 14 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er vondt å høre at du har det så vanskelig at du tenker på å ta ditt eget liv. I veldig vanskelige perioder så kan vi mennesker få tanker om at det er lettere å slippe livet. Dette er ofte tanker som kommer av desperasjon, og veldig mange som har selvmordstanker ønsker egentlig ikke å være døde men de ønsker å rømme fra vonde tanker og følelser.
Du skriver at du har prøvd å snakke om problemene i fire år uten at du har fått det bedre. Vi vet ikke hvem du har snakket med, men kanskje du kan fortelle de hjemme at du faktisk har det så vanskelig nå at du tenker på å ta ditt eget liv? Ofte tenker vi at andre skjønner eller burde skjønne hvordan vi har det, men det er ikke alltid de gjør det.  Vi vil anbefale deg å snakke med helsesøster på skolen, Helsestasjon for ungdom og familie og venner. I tillegg kan du ringe Alarmtelefonen for barn og unge (116 111). Der får du snakke med en voksen som ønsker å hjelpe deg, og som er vant til å snakke med unge som har det vanskelig.
Vi gir ikke informasjon om hvordan man kan gå frem for å ta livet sitt.