Selger- medisinene fungerer ikke

Hei
Jeg har slitti med å sove og være rolig i kroppen i alle år. Jeg bgynte med imovane når jeg var syv år, og nå er jeg 44. Det vil jo automatisk si at jo lengre tid du har gått på det her jo mer tåler jo kroppen også. I dag går jeg på stilnoct, sobril, og nozinan. Eneste problemet er at det ikke fungerer, før jeg evt må ta mer enn anbefalte dose. jeg prøver å snakke med lege om det her, men legen er ikke så veldig lydhør og virker mer som om det er er viktig og redde sitt kinn, enn å hjelpe pasienten. Det kan jo ikke være sånn at enhver satt dose passer til pasienten, dette må vel gå litt på vekt, str, hva man er vant til å ta ta osv. Jeg trenger hjelp her og håper dere kan hjelpe meg

Mann, 44 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Problemet med denne typen vanedannende medisiner er at kroppen etterhvert får toleranse for den dosen du står på, og fordi kroppen bli tilvendt dosen får du dårligere effekt. Øker du dosen vil du få bedre effekt i starten, men etterhvert vil kroppen også venne seg til den nye doseringen. Vi vet ikke hvorfor legen din ikke ønsker å øke doseringen din, men det å øke dosen hver gang effekten begynner å avta er ikke nødvendigvis en god varig løsning.
Snakk med legen din og be legen forklare deg hvorfor hen ikke vil øke doseringen din. Hør også hvilke andre alternativer legen da kan tilby. Føler du ikke at du blir hørt kan du enkelt bytte fastlege på denne siden hos Helsenorge.