Samboer og venn, oppbevarer og bruker narkotika

Hei! Som i tittelen har jeg en samboer som oppbevarer og bruker narkotika. Jeg er sett meg lei av bruket og lurer på hva slags skritt jeg kan ta for å få han til å slutte å gjøre det hjemme. Han er en person som ikke kommer til å slutte og bruke. Det går utover stemningen i hjemmet og jeg har ikke lyst til å ha besøk.

Mann, 26 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er frustrerende for deg. Hvis du vet at han ikke kommer til å slutte med å bruke, blir det også desto mer utfordrende. Nå kjenner ikke vi til hva slags avtale dere har som samboere, men det er kanskje nærliggende å gi ham et valg: enten må han slutte å bruke/oppbevare narkotika hjemme, ellers må en av dere flytte ut. Hvem av dere det ev. skulle vært er det du selv som må svare på, som kjenner detaljene i situasjonen bedre enn oss.
Når du snakker med ham bør du i hvert fall prøve å forklare, på en rolig og nøktern måte, hvordan dette er et problem for deg, fremfor å prøve å overbevise ham om at han har et problem. Kanskje vil du bli møtt med respekt og forståelse, og han tar hensyn til dine ønsker. Hvis han derimot ikke tar hensyn, etter en slik samtale, må du altså vurdere om det er hensiktsmessig at dere fremdeles bor sammen.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke nærmere om denne situasjonen.