Rusmisbruk hos vår sønn?

Vår sønn har sosial angst og vi vet han får medisiner for dette, men vi tror han tar for mange piller samt at faren hans har funnet hasj, olje og en dampgreie i bagen sist han var på besøk. Han sier han har det bra, men vi er veldig bekymret. Han isolerer seg. Vi tror han går på jobb, men vet ikke.

Mann, 53 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som sønnen deres har et erkjent problem når det gjelder hans psykiske helse, i og med at han medisineres for angst. I tillegg virker det ganske tydelig at han bruker cannabis (dere har funnet hasj, olje og en dampgreie i bagen). Hvor omfattende hans bruk av cannabis er vanskelig for oss å si noe om.
Vi vet ikke mer om hans situasjon enn det dere skriver her. På bakgrunn av det, kan det være nyttig for dere å prøve å kartlegge mer omkring hans situasjon (snakke med ham, følge med på hva han gjør og sier, utseende hans, humøret hans, tilstedeværelse osv). I tillegg vil det være nyttig for dere å ha et forum for å få veiledning om hvordan dere skal forholde dere til situasjonen. Dere kan f.eks. ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende og ta noen møter med dem om situasjonen.
Uansett hvordan ting utvikler seg for ham, er det nyttig å ha et sted å gå for støtte og veiledning. Disse sentrene retter seg mot alle som selv definerer seg som pårørende til en med rusproblematikk eller psykiske lidelser.
N.K.S veiledningssenter (Norske Kvinners Sanitetsforening), Sør-Norge (Telemark)
Telefon: 35 52 77 05
E-post: post.sor-norge@veiledningssenter.no