Ren urin?

Hei jeg er en voksen kar på 38.
Jeg har tatt 1stk joit (cannabis) hver sjette dag i løpet av et par uker nå, altså 1 joint i uka..
tror dere jeg har rene prøver på ca en uke da?

Mann, 38 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Her er det veldig vanskelig å si noe helt eksakt. Påvisningstiden av cannabis i urin varierer ut ifra mange ulike faktorer, som f.eks. hvor høy forbrenning du har, hvor mye ren THC du fikk i deg de gangene du røkte, og lignende. Men ut ifra det bruksmønsteret du beskriver, vil du sannsynligvis være litt i gråsonen en uke etter siste inntak. Det er i prinsippet mulig at du vil teste negativt, men det er helt klart også en sjanse for positivt resultat. Du kan evt. vurdere å kjøpe en hurtigtest på et apotek, og på den måten sjekke selv hvordan du ligger an. Hurtigtester er riktignok noe mindre nøyaktige enn laboratorietester, men kan likevel gi en god pekepinn.
Du kan lese mer i vår artikkel om cannabis og urinprøver.