Peth – førerkort – alkohol

Hei
Lurer på hvilke kriterier som skal legges til grunn for å kunne gjøre beslag av førerkort? Og kan det kreves total avhold under tiden man tar regelmessig peth-prøver, eller er en verdi under 0,3 godt nok? Er totalavholden nå, og vært det noen månedene. Hvor mye må en mann på 100 kg drikke før det gir utslag på peth-prøve?

Mann, 51 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Kriterier
Kriteriene for ikke oppfylte helsekrav er formulert i veilederen «Førerkort – veileder til helsekrav §§ 35-37″. Her kan du blant annet lese:
Når regnes en alkoholbruk å være uforenlig med bilkjøring?
Legen må støtte seg på opplysninger om estimert forbruk og funn av symptomer eller tegn på eventuelle alkoholrelaterte helsesvekkelser og benekting av disse. Endret atferd, nedsatte kognitive funksjoner, nevropatier etc som kan påvirke kjøringen kan komme ganske sent i forløpet av overforbruk av alkohol. Der alkoholbruken har ført til nevnte følger, inntrer legens meldeplikt. Ved overbruk i seks måneder eller mer, utløses meldeplikten Der tilstanden gjør innleggelse i rusinstitusjon nødvendig grunnet avhengighet, vil som regel melding til fylkesmannen være riktig. Det foreligger også klar meldeplikt der alkoholbruk har ledet til bevissthetstap med kramper. Ved all oppfølging vil komparentopplysninger, rusmiddelanamnese, jobbsituasjon, skadehistorikk, kliniske undersøkelse og biomarkører være viktige momenter i vurderingen. Det må gjøres en konkret vurdering av søkeren, da helsetilstanden vil kunne variere fra person til person avhengig av blant annet drikkemønster, samtidig legemiddelbruk og søkerens øvrige helsetilstand.
Du spør om  en verdi under 0,3 godt nok. Dette har vi ikke noe fasitsvar på. Det er legen din som er sakkyndig og som må vurdere hva som kan kreves i henhold til kriteriene ovenfor.
Hvor mye må en mann på 100 kg drikke før det gir utslag på peth-prøve?
Ett enkelt alkoholinntak som gir en etanolkonsentrasjon på omkring 1  ‰ vil være tilstrekkelig til å gi påvisbare nivåer av fosfatidyletanol. Hvor mye utslag det gir og hvor lenge, vil variere fra person til person. Du kan lese mer i denne artikkelen fra Legeforeningen.