Pappa – hvordan se for seg et liv uten alkohol?
Hvordan se for seg et liv uten alkohol, når den gjennom mange år har vært en viktig «hjelper» til å takle livet?

Mann, 49 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dette er et ganske generelt spørsmål med mange mulige svar. Svaret kommer jo i stor grad an på hvem du er som person, og hva slags liv du lever. Det er helt vanlig å være ambivalent med tanke på rusmiddelbruk, men dersom du ønsker å slutte med alkohol, er det nok en stor fordel om du legger vekt på alle fordeler du ser ved å ikke drikke, og alle ulemper du ser ved å drikke. Om du gjør det motsatte, dvs. legger vekt på alle fordeler med å drikke og alle ulemper med å ikke drikke, gjør du det bare vanskeligere for deg selv. Dette handler jo i stor grad om nettopp motivasjon (og disiplin), og du er selv ansvarlig for de valgene du tar, og måten du velger å leve livet ditt på.
Men: dersom du føler at livet er såpass utfordrende at du trenger hjelp til å takle det, bør du vurdere å finne denne hjelpen i form av andre ting enn alkohol/rus. Hva slags hjelp du trenger avhenger selvsagt av hva slags utfordringer du opplever, men ofte vil det være godt simpelthen å ha noen å snakke med. Om dette skal være venner/familie, en selvhjelpsgruppe som AA, en psykolog eller noen andre, kan du vurdere selv. I tillegg til dette kan det også være bra om du finner noe annet du kan fylle tiden/tankene med, som oppleves som positivt for deg, og som kan bidra til å fylle tomrommet etter alkoholen.
Dette er kun noen generelle råd – for å være mer spesifikke, trenger vi litt mer informasjon om din situasjon. Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, eller skrive inn på nytt med litt mer informasjon. Se også vår guide hjelp til å slutte med alkohol.