Naturfagsoppgave – hvordan kan man få hjelp til å komme seg ut av narkotikamisbruk?

Hei, jeg har en skoleoppgave i naturfagen der oppgaven er å skrive om hvordan man kan få hjelp til å komme seg ut av narkotikamisbruk. Blant annet hva dere gjør osv:) Håper å høre fra dere så fort som mulig.

Kvinne, 15 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en interessant oppgave. Det finnes mange mulige strategier og hjelpetiltak for å komme seg ut av et rusmisbruk. Hvilken fremgangsmåte man bør velge kommer litt an på hva vedkommende selv ønsker, hva slags rusbruk det er snakk om, hva slags livssituasjon vedkommende befinner seg i, økonomi og lignende. At den det gjelder selv er motivert, er en forutsetning for å lykkes.
For veldig mange er det sånn at veien inn i hjelpeapparatet går via fastlegen. Fastlegen kan henvise pasienter til mange ulike tilbud innen spesialisthelsetjenesten – f.eks. poliklinisk utredning (regelmessige samtaler med en spesialist), akutt avrusning, eller innleggelse på en klinikk over lengre tid. Som et ledd i en slik behandling vil mange brukere få oppnevnt en ruskonsulent og/eller et rusteam, som kan hjelpe til med ulike praktiske oppgaver, avhengig av hva pasienten har behov for.
I tillegg til dette finnes det også private behandlingstilbud, hvor man selv kan ta kontakt uten å trenge noen henvisning – men da betaler man også for behandlingen selv. Det finnes også gratis selvhjelpsgrupper man kan gå i, som f.eks. Anonyme Alkoholikere eller Anonyme Narkomane.
Dessuten: dersom vedkommende er avhengig av heroin (eller andre opioider), vil man noen ganger få innvilget LAR – dvs. legemiddelassistert rehabilitering, hvor man får medisiner som har lignende virkemåte som heroin, slik at man kan klare seg i hverdagen uten faktisk å bruke heroin.
For øvrig – når du spør om hva vi gjør, så er vi først og fremst en anonym informasjonstjeneste om rusmidler og hjelpetiltak. Men hvis f.eks. en person tar kontakt med oss og ønsker å komme seg ut av et rusmisbruk, vil vi som regel snakke litt med vedkommende, forsøke å kartlegge situasjonen, og tipse om mulige strategier og hjelpetiltak, tilpasset vedkommendes situasjon og behov.