Meldeplikt

Jeg er sykepleier innen psykiatrien og har frivillig tatt urinprøve hos fastlegen. Det var utslag på morfin. Har fastlegen lov til å melde dette? Hva med arbeidsgiver?

Kvinne, 22 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Ja, fastlegen din har lov til å melde fra om rusbruk hvis han/hun vurderer situasjonen slik at det utløser meldeplikten. Vi vet ikke hva som er bakgrunnen for at du fikk utslag på morfin, men dersom dette er noe du misbruker og/eller bruker uten resept kan det utløse meldeplikten i noen tilfeller.
Legen vil ikke melde deg til politiet, men har meldeplikt i forhold til for eksempel førerkort, barnevern og arbeidsgiver (siden du jobber som helsepersonell). Det er imidlertid ikke noen automatikk i at legen kommer til å melde dette inn – det er en vurderingssak legen må gjøre i hvert enkelt tilfelle.
Det er lese regelverket finner du det på denne siden hos Helsedirektoratet eller her i lovdata.