MDMA nedtur

Hei. Jeg tok en ganske stor dose mdma på fredag, første gang jeg prøvde det. Hvor lang tid tar det før man føler seg normal? Følt meg helt nede siden lørdag kveld. Bare lyst til å gråte konstant, måtte ta meg fri fra jobb i dag… er det noe jeg kan gjøre for å bli «normal» igjen?

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du har det kjipt og at det synes å ta urimelig lang tid. Vi kan ikke gi deg et fasitsvar på hvor lang tid det vil ta. Det pleier å variere en del fra person til person. Noen merker (bryr seg) ikke så mye, andre kjenner på det i flere dager. De aller, aller fleste kommer til seg selv etter noen få dager (under en uke). Prøv å ikke være for bekymret. Det kan hjelpe å ikke tenke/føle på dette som «jeg er helt nede, jeg vil gråte» osv, men mer som på «dette er ikke jeg, men biologien og kjemien i hjernen min som justerer seg».
Ting tar litt tid, men de pleier å rette seg. Søvn og inntak av væske og næring er det viktigste, og forsøk å ikke tenk for mye. Lette søvnfremkallende medikamenter kan være en mulighet i noen få (1-3) dager. Ev. medisinering må være avklart med medisinsk kyndig person.
MERK: Om du går lenge i denne tilstanden – la si over en uke – og det ikke er noe bedre, bør du kontakte noen i helsevesenet som har kompetanse på rus og psykiatri. Det kan f.eks. være rusavdeling på Ullevål eller liknende. Skal du ev. ha hjelp av folk der, trenger du henvisning fra lege (eller Nav).
MDMA er sterke saker, i hvert fall rent opplevelsesmessig. Det er derfor folk tar det. Det kan også ha sterke ubehagelige virkninger og ettervirkninger som brukeren bør være klar over og foreberedt på. Når din nedtur gir seg bør du tenke på hvorvidt du er villig til å påføre deg selv dette flere ganger.
Ta gjerne kontakt med oss anonymt om du vil prate, men være klar over at vi er ikke helsepersonell.