Matematikk – regne om Rivotril til promille

Hei Hvsi jeg har tatt 3 mg rivotril hvor mye i promille har jeg da ?
Og er det riktig at du får høyere promille på tom mage enn hvis du har spist godt hele dagen?
Leste der dere hadde skrevet at 2 mg tilsvarte

Mann, 41 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du spør hvor mye promille du får av 3 mg Rivotril. Som du kanskje er klar over, så får du ikke alkoholpromille av Rivotril. Men, det går an å «regne om til promille». Dersom du f.eks. blir tatt for å kjøre bil i påvirket av Rivotril, må en ha en metode for å regne ut hvor påvirket du er. Derfor har myndighetene (sakkyndige) laget tabeller for å beregne hva blodverdier av rusgivende medikamenter tilsvarer i alkoholpromille.
For å kunne svare deg på ditt spørsmål, trenger vi mengden/nivået virkestoff i blodet og vi må vite hvor lang tid det går fra inntak til prøvetaking. I tillegg kan faktorer som hvor mye du bruker, din vekt/størrelse, og andre individuelle forskjeller, ha innvirkning på prøveresultatet. For å gi et klart svar, må du først ha målingen/verdien i blodet. Har du det, kan du se på denne tabellen (klonazepam er Rivotril). Eksempel: 0,010 µM (mikromol) klonazepam i fullblod tilsvarer 0,50 promille.
Du spør også om det er riktig at du får høyere promille på tom mage enn hvis du har spist godt hele dagen. Når det gjelder alkohol, ja, så er dette riktig. Dersom du spiser godt før inntak av alkohol, kan dette redusere mengden alkohol som kommer over i blodet (fordi den brytes ned i magesekken). Spiser du godt før inntak, kan det gi inntil 25-30 % lavere promille enn samme mengde alkohol på tom mage.