Kombinere Ibux 600mg, paracet 1g, Stesolid/Vival 10mg

Hei. Jeg skal bytte spiral neste uke og gruer meg ekstremt. Jeg har de siste 3 gangene opplevd vasovagal reaksjon, med sterke smerter og etterfølgende oppkast og besvimelse. Denne gangen vil jeg være forberedt og ba legen om å medisineres på forhånd. Han sier jeg skal ta 600mg Ibux og 1g paracet en time før innsetting. Fra før har han gitt meg resept på vival og stesolid, som jeg bruker mot angstanfall, og jeg lurer på om jeg kan kombinere 10mg vival eller stesolid med de smertestillende legen anbefaller for bedre effekt. Helt ærlig skjønner jeg ikke hvordan litt paracet og Ibux alene skal hjelpe i denne situasjonen, og føler at den eneste måten jeg kommer meg gjennom dette er med angstdempende/muskelavslappende i tillegg. Jeg har liten erfaring eller tidligere informasjon med å kombinere de tre preparatene og vil være sikker at det er trygt før jeg prøver. Legen min er litt mer av den gamle skolen og mener jeg bare skal bite tenna sammen, men han har da heller aldri hatt vasovagal reaksjon og opplevd hvor ekstremt skremmende det kan være. Håper på rask svar. Tusen takk.

Kvinne, 42 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er noe du gruer deg til basert på dine tidligere erfaringer.  I utgangspunket vil vi likevel råde deg til å følge legens råd om medisinering. Dosen paracet og Ibux du har fått( 600mg. Ibux og 1g. Paracet) er en ganske stor dose, og i tråd med det som er anbefalt ved en slik prosedyre. Dette kan du lese om på Sex og samfunn sine sider om spiral.
Føler du deg likevel ikke trygg på situasjonen kan du vurdere å ta diazepam i dosen du normalt bruker ved angst. Det har ingen interaksjoner med Ibux og Paracet, og er ikke farlig om du ellers er frisk.