Klare ikke skille tirsdag fra lørdag lenger

Hei!
Jeg har en mor som har misbrukt alkohol i mange år, så langt jeg kan huske tilbake blir det rundt 10 år. Det begynte lite og «uskyldig», men har eskalert mer og mer i de seneste årene. Det er sjelden og aldri at hun drikker seg ordentlig full, men hun har en tydelig trang til å «måtte» ha noe form for alkohol når ettermiddag/ kveld kommer, blir hun beruset og har en tydelig adferdsendring. Hun drikker sjelden «synlig» lenger, men gjemmer det på de utroligste plasser, og enkelte ganger stiller vi spørsmål til hvor i alle dager hun har gjemt det også… Hun lyver også som oftest ved spørsmål om hun har drukket, eller så kan hun svare med at det må da være lov å ta et glass vin? Hun klarer bare ikke skille tirsdag fra lørdag lenger, og gjentar det flere ganger i uken.
Jeg, min far og min bror har konfrontert henne x antall ganger med hennes bruk av alkohol, noe hun av og til er enig i og lover å kutte ned – noe som bare blir ord og aldri handling. Det kan bli noe bedre i en periode, for så å eskalere igjen. Jeg har brukt en trussel mot henne i lengre tid, som nå er spilt ut i praksis. Hun vil ikke lenger få ha den samme gode kontakten med meg, min samboer og barnebarn, frem til hun tar skrittet å gjør noe med problemet – da skal vi selvfølgelig være der å støtte henne i prosessen. Dette virker som om har fått henne til å tenke og hun innrømmer at det er blitt et problem. Problemet nå er at hun selv mener det som skal hjelpe, er en hyttetur helt for seg selv i 14 dager… Jeg mener og tror at hun trenger profesjonell hjelp, og hvertfall ikke være alene i prosessen på en hytte..
Ikke har jeg særlig tillit til at hun ikke tar med seg alkohol heller. Hvordan kam vi få «overtalt» og motivert til at et behandlingsopplegg vil være bedre?

Kvinne, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det å ha noen i nær familie med et rusproblem er en vanskelig situasjon for alle.
Hun bestemmer selv om hun ønsker behandling eller ikke, men som du nevner kan dere prøve å motivere til det. Det er riktignok sånn at noen klarer å slutte å ruse seg på egenhånd. Det er imidlertid ikke en enkel prosess og krever mye motivasjon og planlegging.  For mange vil det nok derfor både være lettere, og i noen tilfeller helt nødvendig, å få hjelp av behandlingsapparatet.
Mange som har et alkoholproblem kan synes det er skummelt å oppsøke hjelp. De vet ofte ikke hva de kan forvente eller hvilken hjelp som finnes. Snakk gjerne med moren din om hvilke typer behandling som finnes, slik at hun er godt informert. Dere kan også gå inn på Helsenorge.no hvor dere finner en liste over de ulike behandlingsstedene. Det finnes flere forskjellige typer behandling, så det er helt sikkert noe som kan passe for henne også.
Videre kan du fortelle henne hvordan du opplever situasjonen. Du kan for eksempel si noe om at det ikke føles betryggende at hun skal være på denne hytten alene. Alkoholabstinenser kan i noen tilfeller også  bli så alvorlige at hun vil trenge helsehjelp, så det kan rett å slett være farlig å gjøre dette helt alene. Du kan lese mer om de ulike gradene av alkoholabstinenser her.
Kanskje dere kan avtale at hun uansett skal snakke med legen sin før hun bestemmer seg? Fører ikke noe av dette frem kan dere forsøke å komme til en enighet om at hun først skal prøve på egenhånd, men at dersom dette ikke fører fram skal hun søke hjelp.
Ønsker hun behandling får hun dette ved å kontakte legen sin å be om en henvisning.