Jobbe med rusmisbrukere

Hei. Jeg er 17 år gammel og kunne tenkt meg å jobbe med rusmisbrukere. Jeg lurte på om hvilken utdanning jeg må ta. Har ikke så lyst til å gå på vgs. Kan jeg ta kurs eller noe sånt?

Kvinne, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det å jobbe med rusavhengige krever ikke nødvendigvis noen formell kompetanse, men det er som regel ønsket eller satt som kriterium. Det er også viktig med personlig egnethet. Du må likevel være obs på at søkere med utdanning innenfor helsefeltet vil ha et fortrinn. Når det gjelder utdanningsretninger søkes det ofte etter sykepleiere, vernepleiere, sosionomer eller barnevernspedagoger, i tillegg til leger og psykologer. Det er også mulig å utdanne seg til helsefagarbeider (tidl. hjelpepleier), som innebærer to år i vgs og to år praksis.
Du står fritt til å søke på stillinger innenfor rusomsorg, men det vil være vanskelig for deg å få fast ansettelse uten formell kompetanse ut over videregående (med mindre man utdanner seg til helsefagarbeider), samtidig er det også i mange tilfeller dårlig(ere) lønnet. Mange steder trenger ekstravakter, og ansetter i noen tilfeller pleieassistenter (uten formell kompetanse). Det kan jo være et sted å begynne. Vi anbefaler deg uansett å investere i utdanning, slik at du enklere kan jobbe med det du har lyst til.