Hvordan klare å slutte helt og drikke alkohol? Sliter med å unngå og drikke, kroppen slapper ikke av før 6-10 øl er drukket så og si hver dag. Bortsett fra hvis det har vært en SKIKKELIG fyllekule

Mann, 25 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Ett så høyt forbruk av alkohol kan være helseskadelig, så det er fint at du vil gjøre noe med det. Vi er alle forskjellige og det er ulike grunner til at å drikke for mye. Derfor er det heller ikke så lett å si hva som skal til, og hva du trenger for at du skal kunne slutte helt. Noen slutter selv uten hjelp, mens andre trenger hjelp. Det finnes noen selvhjelpsprogrammer på nettet, og du finner ett her – Rushjelp.no fra Bergensklinikkene. AA tilbyr selvhjelpsgrupper i hele land. Du kan også kontakte fastlegen din som kan henvise deg til spesialisthelsetjenesten, hvor ruspoliklinikk for samtaler kan være ett alternativ. Hvis det er stress og problemer med å slappe av som gjør at du drikker for mye, kan også fastlegen henvise til samtaleterapi.
Du kan også ringe oss anonymt på telefon 915 08 588 mellom kl. 11 og 18 hver dag for en uforpliktende samtale.