Hvor høyt vodka-inntak er dødelig?

Hei, jeg har drukket mye vodka på fest i store mengder og lurer på hvor mye vodka(40%) som er farlig å drikke i en omgang? Når jeg sier i en omgang så mener jeg «et glass» eller flaske osv…

Mann, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er litt vanskelig å gi et helt eksakt svar på dette, av ulike årsaker. For eksempel avhenger dette av toleranse, som varierer en del fra person til person. I tillegg handler det f.eks. om hvor raskt du drikker, dagsform, tidligere matinntak og andre ting. Men generelt regner man at alkoholkonsum – uavhengig av type drikkevare – potensielt kan være dødelig fra 3 i promille og høyere. I denne promillekalkulatoren finner du veiledende informasjon om hva slags promille du grovt sett vil oppnå, ut ifra ulike typer drikkeinntak.
I tillegg til dette, er det også slik at du risikerer akutt alkoholforgiftning dersom du har en veldig rask stigning i promille. Dette kan f.eks. skje dersom du drikker alkoholsterk drikke (som f.eks. nettopp vodka) i et veldig raskt tempo. Derfor er det viktig at du drikker i et sakte tempo, dersom du først skal drikke vodka. Om du kan blande den ut i blandevann vil det også være en fordel med tanke på din trygghet.