Hjelp – spørsmål om rus

Hva heter det viktigste stoffet i hasj, og hvilkenvirkning har det? Hva er den vanligste langtidsvirkningen av harsjbruk?
Er det noen sammenheng mellom bruk av hasj og bruk av narkotiske stoffer?
Hvilken medisinsk anvendelse har morfin? er denne bruken lovlig?
Nevn skadevirkninger ved bruk av ecstasy.
Hvilke skader kan man få av sniffing?
Hvordan kan jeg hjelpe vennen min hvis han er på vei til og bli misbruker?

Mann, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en skoleoppgave. Vi kan si litt kort om de ulike punktene og hjelpe deg litt på veien, men du må nok svare utfyllende selv. Vi kan tross alt ikke gjøre leksene dine for deg, men vi kan tipse deg om nyttig lesestoff du kan bruke.
Hva heter det viktigste stoffet i hasj, og hvilken virkning har det? Hva er den vanligste langtidsvirkningen av harsjbruk?
Det viktigste virkestoffet er THC. Virkninger og bivirkninger – både på kort og lang sikt – kan du lese om på våre faktasider om cannabis.
Hvis du lurer på om det er slik at hasjbruk fører til bruk av øvrige (tyngre) narkotiske stoffer, er nok svaret: nja. Statistisk sett har mange av de som bruker tyngre rusmidler begynt med alkohol, og deretter cannabis; men flesteparten av de som prøver cannabis, går faktisk ikke over på tyngre stoffer. Dette er uansett et ganske sammensatt fenomen, og det er neppe slik at de som går over på tyngre stoffer gjør det kun på grunn av cannabisbruk. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen fra NHI.
Hvilken medisinsk anvendelse har morfin? Er denne bruken lovlig?
Morfin har en smertestillende effekt. Leger kan skrive ut morfin som en del av en smertebehandling. Bruk/besittelse uten resept er ulovlig.
Nevn skadevirkninger ved bruk av ecstasy
Du kan lese om virkninger og bivirkninger av Ecstasy/MDMA på våre faktasider om dette.
Hvilke skader kan man få av sniffing?
Du kan lese om virkninger og bivirkninger av sniffestoffer på våre faktasider om dette.
Det kommer helt an på situasjonen; hva slags rusbruk det er snakk om, om han selv ønsker hjelp eller ikke, og andre ting. Men å prøve å snakke om situasjonen, kartlegge hvor han selv står, og vise din støtte, er et godt sted å starte. Du kan lese mer om dette i vår artikkel En venn som ruser seg (for ungdom).
Se også vår veiledning til skoleoppgaver.