Hasjbruk – oppdaget at min sønn prøvde å røyke hasj

Hei. Oppdaget at min sønn prøvde å røyke hasj. Han har nok ikke fått så mye i seg, slo ikke ut på test. Han hadde kjøpt denne av en medelev på 15/16 år. Vi er fryktelig usikre på hvordan vi skal gripe det an i forhold til denne andre gutten og hans foreldre. Bør vi kontakte dem? Og bør vi kontakte politiet eller skole? Vi er litt redde for at det skal slå tilbake på vår sønn

Kvinne, 44 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg, og her finnes det dessverre ingen helt tydelige fasitsvar. Generelt vil vi i hvert fall oppfordre deg til å ha fokus på sønnen din først og fremst, og på hvordan dere skal håndtere denne situasjonen på best mulig dere imellom. Her finnes det kanskje heller ingen opplagt fasit, men ofte handler dette om god kommunikasjon og tydelige krav/grenser, i større grad enn kjefting, konsekvenser og lignende. Ettersom vi ikke vet så mye om hva sønnen din selv tenker om det hele, er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, så kan vi snakke nærmere om den situasjonen.
Når det gjelder hvem du evt. skal melde fra til, tenker vi i utgangspunktet at skolen kanskje er det mest naturlige av de tre stedene du nevner. Begge er elever der. Om du melder fra til skolen, kan de igjen vurdere hvilke tiltak (om noen) som bør iverksettes. Kanskje har de allerede prosedyrer på dette. Om du derimot skulle melde fra til politiet eller den andre guttens foreldre, er det kanskje større sannsynlighet for at sønnen din blir mindre samarbeidsvillig. Men igjen er dette en vurderingssak som er opp til deg/dere som foreldre å ta, hvor vi ikke er i stand til å si at et alternativ er bedre enn et annet.