hasj – hvordan slutte

har en skole oppgave der vi skal fortelle tre metoder for og få folk til og slutte med hasj. kan lite om hasj og lurte på om dere kunne hjelpe

Mann, 16 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det finnes mange måter å slutte med hasj/cannabis på. Alle disse metodene forutsetter at den det gjelder selv har lyst til å slutte. Du kan med andre ord neppe «få folk til å slutte» så sant de ikke vil det selv, men dersom de faktisk vil, finnes det mange muligheter. Tre eksempler:
• Slutte på egenhånd. Dette krever en del motivasjon, og kanskje også at man unngår visse personer eller situasjoner for en stund
• Få hjelp fra fastlegen. Legen kan henvise deg til mange ulike hjelpetilbud i spesialisthelsetjenesten
• Delta på et hasjavvenningsprogram
Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis, og i vår artikkel Hjelp til å slutte med cannabis.