Har kjæresten min et alkoholproblem?

Jeg har hatt en kjæreste i snart 3 år, og helt siden vi ble kjent har han vært ganske hard på flaska. I starten tenkte jeg at han sikkert bare drakk mye på byen, men etter å ha blitt kjent med han og drikkevanene hans, så har jeg en følelse av at han enten har et problem med alkohol eller er i ferd med å utvikle det. Han drikker ikke hver dag, ettersom han jobber fast i ukedagene, men han drikker i helger og flere ganger i uken i ferier, og da drikker han så store mengder alkohol at han ikke klarer å stoppe før han er så full at han mister kontroll over følelsene/temparementet sitt og atferden. Jeg har sagt ifra flere ganger at jeg synes han burde ta litt kontroll over drikkingen sin, etter flere hendelser på fylla som har vært ubehagelige (ikke fysisk vold, men ensidig skriking og krangling som han ikke husker dagen derpå), men han sier at han hverken vil eller klarer å drikke mindre mengder. Foreldrene hans har samme tendenser til å drikke seg for fulle (etter min mening), som flere ganger har ført til at de skriker og krangler uavhengig om det er besøk eller ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å innse at man kan ha det gøy uten å bli stupdritings, det eneste jeg vet er at dette ikke vil bli noe bedre av seg selv, så jeg trenger råd om hva jeg burde si og/eller gjøre.

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en frustrerende situasjon for deg. Hvis han selv sier at han hverken vil eller klarer å drikke mindre alkohol, blir dette selvsagt en utfordring. Da vil det kanskje være nyttig å ikke vektlegge hvorvidt han har et problem eller ikke, men snarere hvorvidt denne situasjonen er et problem for deg. Noe den jo er, om vi forstår deg rett. Hvis han selv ikke er villig til å redusere forbruket, og/eller til å anerkjenne et alkoholproblem, er det vanskelig å overbevise ham om noe annet. Men derimot bestemmer du selv hvor din grense går, og hva du kan og ikke kan finne deg i. Dette er noe du bør snakke med ham om, på en mest mulig rolig måte (og når han er edru). Forklar ham hva slags alkoholmønster som er akseptabelt for deg å leve med. Hvis han viser respekt og forståelse for dine behov er det vel og bra – i så fall bør dere snakke konkret om hvordan han skal klare å holde seg innenfor de avtalte rammen. Men om han ikke viser respekt og forståelse (i ord og/eller handling), må du selv vurdere om du ønsker å bli værende i forholdet eller ikke. Du kan jo tross alt ikke bestemme over ham, men du kan bestemme over hva slags forhold du ønsker å være i og ikke.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke nærmere om denne situasjonen.