Frustrert – mannen vil ikke snakke om alkohol

Hvordan kan jeg gå frem når min ektefelle ikke vil snakke om at han ikke tåler for mye alkohol? Han virker noen ggr som han får alkoholforgifting. Snakker i søvnen, flirer og er ikke helt kontaktbar i noen timer. Tar jeg opp dette med han får jeg kun høre at hvis han skal forandre seg må jeg også gjøre det. Jeg drikker ikke alkohol. Men blir bare så skuffet.

Kvinne, 61 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
«Hvordan kan jeg gå frem når min ektefelle ikke vil snakke om at han ikke tåler for mye alkohol?» Dette er et svært vanlig spørsmål for personer i din situasjon. Hva en skal svare på dette, kommer veldig an på hva målet er med å «gå fram.» For mange betyr «å gå fram» å «gjøre eller si noe som får en annen til å forstå at han må endre seg». Ut fra det du skriver, kan det se ut som det er noe i den retning du har forsøkt. I en del tilfeller kan folk i din situasjon forsøke en slik tilnærming i årevis uten å lykkes. Det er svært frustrerende, slitsomt, og konfliktnivået blir høyt.
Dersom mannen din ikke er åpen for å snakke om temaet overhodet, kan det være lurt å endre fokus. Det endrer kanskje ikke hans forhold til alkohol, men det kan endre ditt forhold til din egen situasjon. Hvis du ikke kan endre ham, kan det hende det er best å begynne med din egen situasjon. Hvor går min grense for hva jeg kan leve med? Hvem kan jeg snakke med om hvordan det er å leve i dette forholdet? Er det noen av mine strategier og fremgangsmåter som legger til rette for hans bruk av alkohol? Denne typen spørsmål vil ikke endre ham, men de vil gjøre det lettere for deg, uansett hva han gjør eller ikke gjør.
Vi vil anbefale deg å vurdere en prat med Veiledningssenteret for pårørende om hvordan du kan stå i situasjonen og hvilke tilbud mannen din kan få dersom det skulle bli aktuelt.