Førerkort attest

Hei jeg har blitt krevd for å teste meg for rus i 6mnd for å få legeattest for førerkort til bil, Legen mener jeg har hatt et misbruk av alkohol. Hvor ofte er det vanlig å ta disse testene og er det bare mot alkohol eller er det narkotika som også blir testet. Hører noen må ta urinprøver + blod og noen bare blodprøver. Hvordan avgjør legen testmetoder.

Mann, 49 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Mistenker legen din at du har et overforbruk av alkohol, har legen både rett og plikt til å foreta nødvendige tester for å forsikre seg om at du møter helsekravene til førerkort. Hvilke prøver legen velger å utføre varier med situasjonen, bruk av rusmidler og pasient.  Du må derfor snakke med legen din og be om en begrunnelse for hvilke tester h*n ønsker å ta, og hvor ofte. Du kan lese mer om –Alkohol i urinprøver og blodprøver -på vår hjemmeside.