Finnes det et offentlig støtteapparat for de som ikke ønsker hjelp?

Jeg har en far som drikker veldig mye, jeg frykter at han drikker seg ihjel. Han ønsker ikke hjelp. Hva kan jeg gjøre? Vi i familien snakker sammen og har forsøkt å få han med til fastlegen, men han vil ikke.
Jeg savner en knapp jeg kan trykke på hvor det kommer en gruppe fagpersoner som snakker med han og får han med seg til samtaler og avrusning. Finnes det?

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Situasjonen du beskriver med din far er dessverre ikke uvanlig. Familie og andre ser med fortvilelse på en som skader seg selv med alkohol, med fare for at situasjon kan bli livstruende. Behandling av rusproblemer er basert på egen motivasjon og frivillighet. Derfor finnes det heller ikke noe støtteapparat for de som ikke ønsker hjelp. Vi vet ikke hva dere har gjort, men det vi kan foreslå er at dere tar kontakt med fastlegen hans. Fortell legen om situasjonen og bekymringen deres for han og at det kan få fatalt utfall. Fastlegen kan kanskje forsøke å motivere han til behandling, og er også den som henvise han videre til rusbehandling.
I noen tilfeller kan også tvangsbehandling vurderes. Hvis dette er aktuelt for dere kan dere ta kontak med  det lokale NAV kontoret der han bor. Kommunen har da plikt til å gjennomføre de nødvendige undersøkelsene for å vurdere om det skal settes inn tvangstiltak. De pårørende har krav på tilbakemelding når undersøkelsene er ferdige. Vedlagt finner du en Veileder om tvangstiltak ovenfor personer med rusmiddelproblemer fra Helsedirektoratet.
Du er også velkommen på å ringe oss på 915 08588 mellom kl. 11 og 18 for en anonym og utdypende samtale.