Fetter som drikker mye

Hei.
Fetteren min drikker stadig mer. Til hverdags går det 0,5 – 0,75 liter vin under påskudd av at han må ha vin til maten. I helgene er det antakeligvis en del mer, kanskje minst to flasker hver kveld fredag og lørdag + litt brennevin.
Han har en jobb som han skjøtter bra, og han har samboer og tre barn mellom 7 og 13 år.
Han endrer seg ikke når han drikker, og er hverken ufin, snøvlete eller rar. Dette er nok medvirkende til at han tror at dette er noe han kan fortsette med.
Han har alltid vært glad i alkohol, men i yngre dager så var det når han gikk ut på byen. Noen som forsåvidt skjedde ofte nok. Etterhvert ble det mer i sammenheng med mat, men langt i fra hver dag. Det siste året så har det gått fra noen ganger i uka til hver dag.
Hvordan samboer og barn opplever dette vet jeg ikke. Siden han er den jeg vet om som endrer seg minst ved inntak så kan det godt hende at dette ikke er et problem i det relasjonsmessige, men helsemessig er det nok ikke så bra.
Uansett så er han langt unna å innse at dette er problematisk. Må man stå på sidelinjen og vente på at han eskalerer til det punktet at det går utover jobb/familie?
Slik det er nå så har jeg vanskelig for å se hvordan han skal innse at han har et problem.

Mann, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du bekymrer deg for fetteren din, her er det jo tross alt snakk om ganske store mengder alkohol på en regelmessig basis. Men, det skal nok godt gjøres å få ham til å innse at dette er problematisk så sant han faktisk ikke opplever noen problemer som følge av drikkingen. Du skriver at han ikke endrer seg når han drikker, og at han har en jobb han skjøtter bra. Alkoholbruk kan potensielt være problematisk på mange ulike vis – f.eks. helsemessig, atferdsmessig, med tanke på jobb, familieliv, økonomi og andre ting – men så lenge han ikke opplever noen vanskeligheter på noen av disse områdene, eller på andre måter, er det heller ingen grunn for ham å tenke at han har et problem. Et høyt drikkemønster kan selvsagt medføre slike problemer på sikt, men per dags dato er dette altså ikke tilfelle, slik vi forstår deg.
Derfor er det også ganske begrenset hva du egentlig kan gjøre her. For at han skal klare å endre på en dypt innarbeidet vane, kreves det en sterk og oppriktig motivasjon fra hans side. Det finnes mange strategier og tilbud man kan benytte seg av, men disse kan bare lykkes så sant det er noe han selv ønsker å få til. Nå vet ikke vi om du faktisk har snakket med ham om din bekymring eller ikke, men det kan nok være greit å prøve å få til en samtale med ham omkring dette. Da bør du unngå å ha et mål om å overbevise eller overtale ham til noe som helst – du bør snarere ta sikte på å uttrykke din bekymring på en rolig måte, og forsøke å kartlegge hva han selv tenker om drikkingen og veien videre. Legg det gjerne frem slik at du trenger å snakke med ham om dette, ut av bekymring, fremfor at han trenger å snakke om dette. Du kan jo f.eks. spørre ham litt ut om hvorfor drikkefrekvensen plutselig har økt det siste året, om det er noe spesielt som har skjedd, og om det evt. er noe du kan hjelpe ham med. Du kan finne flere tips i vår guide til bekymringssamtaler.
Men: ettersom barn er en del av bildet her, hever det selvsagt alvorlighetsgraden. Du kan vurdere om du bør snakke med hans samboer om dette, som kanskje også har en del tanker om situasjonen. I visse situasjoner er det også rimelig å ta kontakt med Barnevernet – men om det er noe som bør gjøres her, vet vi ikke nok om situasjonen til å si.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene om du ønsker å diskutere dette nærmere.