Er Xanax og optium piller farlige?

Okei, så jeg fant nylig ut at kjæresten min har tatt xanax og optium samtidigi. Vet at han har gjort det før, og at han tidligere har røyka hasj, men jeg er fortsatt veldig bekymret. Han sier han sliter med mye stress og er deprimert, men jeg er bare så redd for at noen piller skal ta livet hans. Han har sagt selv at han ikke er avhengi, siden dette her tydeligvis var andre gangen. Men fortsatt, hjelp!! Hva skal jeg gjøre? Er de typ pillene veldig farlige?

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Xanax kan være farlig ja. Det kan føre til endret adferd når man er påvirket, og det er f.eks. svært farlig å blande med alkohol. Han kan fort bli avhengig av dem og få meget alvorlige problemer med dette i mange år. Dette bør han slutte med, klarer han ikke det bør han få hjelp.
Du sier han har tatt «optium». De eneste pillene vi kan finne som kalles optium, inneholder kalsium. Det er mulig han tenker det som kosttilskudd eller at du har stavet eller hørt feil. Kan det tenkes at du egentlig mener opium/opiater/opioider? Dette er en gruppe smertestillende medisiner, som kan misbrukes som rusmiddel når man tar store doser. Denne typen legemidler er avhengighetsskapende, og kan potensielt medføre risiko for overdose. Det finnes mange ulike opiater, og noen er sterkere enn andre.
Uansett er (mis)bruk av Xanax mer enn nok til å bli bekymret.
Det er svært viktig at du rådfører deg med både noen som har livserfaring og noen som har kunnskap om slike piller. Xanax er svært sterke piller som egentlig bare skal brukes (mot panikkangst) der hvor ingen andre medikamenter har virket.  Vi vil råde deg til å snakke med noen om det du forteller. Med helsepersonell, helsesøster, sosiallærer, lærer, foresatte, eller andre som kan veilede deg videre.
Det er fint hvis han også snakker med noen. Du kan be ham gjøre det. Men han må selv ta sine valg angående piller og annet, og du bør også tenke på deg selv: Hva slags kjæreste vil jeg ha? Hva slags forhold vil jeg være i?