Er dette bekymringsverdig?

Hei, jeg trenger hjelp. Jeg har lenge skjønt at det er noe som ikke stemmer helt med meg. Jeg har null energi, har alltid rotete rom og er generelt deppa uten noe livsglede. Itilegg har jeg hatt mange følelser inni meg som jeg aldri har fått snakket ut om til noen. Jeg er en person som holder meg ganske mye for megselv egentlig. En vanskelig skilsmisse og masse skyldfølelse har trolig også formet meg.
For rundt 2 år siden begynte jeg å røyke hasj. I begynnelsen var det ikke ofte jeg røyket, men etter rundt et år var det en periode på 3-4 måneder der jeg røyket flere ganger i uka (noen ganger to ganger om dagen til og med). Etterhvert skjønte jeg at jeg måtte slutte eller trappe ned, så jeg gjorde det. Etter en pause på noen måneder begynte jeg å få noen sikkelig «bad trips» når jeg røyket. En gang skapte jeg meg en vrangforestilling om at naboene mine hadde fersket meg i å røyke hasj, som førte til en «flukt fra politiet», jeg hørte lyd hallusinasjoner og var på denne «flukten» i rundt 3 timer hvor jeg tok flere busser og løp rundt. Ellers så er jeg veldig spirituell og denne nysgjerrigheten min på alle de eksistensielle spørsmålene fordobles når jeg har røyket. Jeg tror ofte jeg finner fasiten på disse spørsmålene og hallusinerer disse tingene jeg tror er fasiten. Jeg har også hørt stemmer de siste 3 gangene jeg har røyket. Jeg hører ofte stemmer som jeg tror er nabodamene som snakker om at de har tatt meg i å røyke og skrike til hverandre, dette har jeg hørt alt fra kl 3 på natten til 12 på dagen, men bare når jeg har røyket, er aleine og det er stille. Sist jeg røyka hørte jeg flere stemmer. Jeg har også følt at det sitter flere uendelig mange sjeler å ser på meg og tankene mine. Som du/dere ser så blir jeg sterkt påvirket av å røyke hasj. Alt det jeg har beskrevet nå skjer bare når jeg har røyket, er aleine og har det stille rundt meg. Men mitt spørsmål er: er det noe galt med meg??? Er veldig bekymret og har selvfølgelig lest meg litt opp på nett så jeg er jo vettskremt. Har lest litt om både psykoser og schizofreni så er veldig redd. Vet jeg burde kontakte en lege eller psykolog, men ønsker bare et klarsignal på at dette ikke er normalt og ikke bare er det at jeg er høy.

Kvinne, 18 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Ja, dette er bekymringsverdig. Det betyr ikke at det er noe galt med deg, men at vi vil anbefale deg å snakke med noen om hvordan du har det.
Det er ikke helt uvanlig hverken å bli deppa, ha lite energi eller oppleve vrangforestillinger når du røyker hasj. Det er noe du risikerer når du bruker cannabis, selv om langt fra alle opplever denne typen vrangforestillinger.  Siden du har opplevd rusepisodene så ubehagelige, vil vi råde deg til å revurdere om hasj er noe du skal bruke i det hele tatt.
Vi vil absolutt anbefale deg å snakke med noen om det som har skjedd, i tillegg til disse andre følelsene du ikke har pratet med noen om. Det kan du gjøre ved å ta kontakt med legen din å få en henvisning til psykolog, eller ved å ta kontakt med Helsestasjon for ungdom.