Er det farlig å ta paralgin forte uten diagnose

Jeg er 14 år og har døynet, jeg lurer på om det er farlig å ta 3 tabletter paralgin forte for å bli mer hyper og ikke trøtt til skolen. Helst svar fort!

Kvinne, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi informerer om at dette ikke er en akuttjeneste – det kan ta flere dager å få svar. Ved behov for akutt tilbakemelding, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstidene. Ved behov for akutt medisinsk bistand, ta kontakt med AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Hvis du tar tre Paralgin Forte blir du ikke hyper og mindre trøtt; snarere tvert imot. Paralgin Forte er et smertestillende legemiddel som gir en sløvende effekt, særlig ved større inntak. Dette er et kraftig og reseptbelagt legemiddel, og skal kun brukes som foreskrevet. Hvis du opplever problemer med søvn, energi, døgnrytme eller lignende, anbefaler vi at du snakker med helsesøster på skolen eller legen din om dette.