Amfetamin og GHB

hei! vi har et skole prosjekt om Amfetamin og GHB, hva er det? hva er forskjellen? hvordan påvirker det deg? bli man fort avhengig? hvordan føler man seg etter at man har tatt det? håper på svar:)

Kvinne, 12 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Amfetamin et et sentralstimulerende stoff som gir økt våkenhet, økt selvfølelse og appetitt. Rusen kan gi en følelse av økt energi, uro og rastløshet. Eksempler på bivirkninger er svetting, feber, forhøyet blodtrykk, hjerneblødning og hjerterytmeforstyrrelser. Ved langvarig bruk kan man få angst, depresjon og psykose. Noen opplever også paranoide tilstander.
Du kan lese mer om amfetamin her.
GHB er et dempende rusmiddel. GHB som produseres til rusbruk er syntetisk fremstilt. Selve rusen kan minne om alkoholrus, men skiller seg også på enkelte områder fra alkohol. Vanlige rusvirkninger er avslappethet, svekket koordinasjon og kritikkløshet. Mulige bivirkninger er er kvalme, brekninger, svimmelhet og akutt tretthethet.
Du kan lese mer om GHB her.