Alkoholmisbruk

Min mor og stefar drikker mye, og hver dag. Min stefar blir også ufin og aggressiv. Jeg har snakket med begge om problemet, men ingen endring har skjedd. Verken jeg eller døtrene mine ønsker nå noe kontakt. Hvordan forklare hvorfor til noen som ikke innser problemet?

Kvinne, 45 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at mennesker som har et rusproblem fornekter problemet og ikke vil gjøre noe med det. Spesielt barn skal skjermes fra berusede/ruspåvirkede personer. Så selv om beslutningen om å ikke ha kontakt både er vanskelig å ta, og formidle, er det sikkert det rette å gjøre. Så lenge de ikke innser problemet, er det kanskje liten grunn til å tro at de vil forstå hvorfor dere ikke vil ha kontakt. Når du forteller det til dem kan du begrunne beslutningen med erfaringene dere har gjort, og at konsekvensen av det er at dere ikke ønsker kontakt så lenge de drikker for mye alkohol og oppfører seg ufint. Hvis de er interessert i å ha kontakt med dere må dere kunne snakke om det, og det må skje en forandring. Du må også være forberedt på at de ikke forstår det. Reaksjonen kan kanskje bli både sinne og skuffelse, så det er viktig at du stoler på deg selv og din egen vurdering.
Finner du og døtrene dine situasjonen vanskelig og bekymrer dere for dem selv om dere ikke har kontakt, kan det være lurt å kontakte noen dere kan dele tanker og bekymringer med, og som kan veilede dere. De fleste sykehus tilbyr veiledning for pårørende, et annet alternativ er Veiledningssenteret for pårørende som tilbyr både individuelle og gruppesamtaler.