Alkoholimmunhet er ingen myte!

Hei! Jeg er en gutt som egentlig ikke fester så mye, men når jeg først gjør det prøver jeg å gå all in. Problemet med dette er at jeg ikke klarer å gå all in, for uansett hvor mange flasker med vodka 40% jeg styrter ned, blir jeg ikke mer enn lett brisen. Jeg har hatt dette problemet siden første gang jeg drakk. Noe annet jeg også syntes er rart er at når jeg drikker mye alkohol, så forsvinner det ganske så fort. Iføgle promillekalkulatoren til promille.no skal ikke jeg være edru før tirsdag-torsdag (drakk natt til lørdag), og promillekalkulatoren sier også at jeg kan på det meste ha hatt en promille på 6.32 til 6.86, og for hva jeg vet så er det egentlig en ganske dødelig promille. Jeg ble som sagt ikke mer enn lett brisen, og jeg husker alt, inkuldert detaljer, og jeg ble ikke fyllesyk på noen måte. Har ikke kastet opp, og selv etter masse vodka har jeg bært spy-trengende undom opp og ned tre etasjer hele natten. Jeg er ikke syk på noen måte nå heller, og føler meg helt fin. Innlegget blir skrevet 26 timer etter jeg begynte å drikke, og 19 timer etter jeg var ferdig å drikke. Jeg tror at jeg er omtrent immun mot alkohol og dens virkninger ettersom jeg kan en dødelig dose som bare holder meg brisen i 30-45 minutter på det beste.

Mann, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Her er vi litt usikre på hva du egentlig spør oss om (eller om du spør oss om noe i det hele tatt), men vi kan i hvert fall bekrefte at en liten prosentandel av befolkningen har en svært høy toleranse for alkohol. Om dette kan kalles «immunitet» kan kanskje diskuteres, men de mengdene alkohol du beskriver, sett opp imot den forholdsvis lave graden av påvirkning du opplever, er veldig uvanlig. Uansett, selv om du har høy toleranse, bør du likevel være forsiktig med å innta såpass store mengder, da kroppen jo opplever alkohol som et giftstoff rent fysiologisk. Du er med andre ord neppe immun mot mulige fysiologiske skadevirkninger av alkohol, så det er nok lurt å være på den sikre siden.