Alkoholiker med resept på sobril

Min far; 63 år gammel et alkoholiker men får resepter på Sobril. Han har brukt dette i mange år. Har også utviklet type 2 diabetes. Vanskelig å vite om han har veldig lavt blodsukker eller er svært beruset ?

Kvinne, 43 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det kan være vanskelig å merke forskjell på en person som er beruset på alkohol/Sobril, og en person som har (svært) lavt blodsukker. Det finnes mange fellestrekk for de to, som f.eks. svekket koordinasjon, snøvling, kritikkløs atferd og lignende. Uansett hva som er tilfelle, høres jo dette ut som en bekymringsverdig situasjon. Snakk gjerne med ham om din bekymring, og så kan du også vurdere om du skal melde bekymring til fastlegen hans. Ettersom vi ikke vet så mye om denne situasjonen blir det vanskelig for oss å gi deg noen veldig spesifikke råd utover dette, men du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene om du ønsker å snakke nærmere om situasjonen.