Alkohol

Hei. Jeg lurer på om jeg trenger hjelp. Kan gå 1 uke før jeg rører alkohol mene når jeg først begynner når lysten er der så drikker jeg gjerne i uke dagene som i helgene. Holder det meste skjult for min ektefelle. Noen ganger går det over grensen, med at jeg blir kjempe full å kan være aggressiv å miste kontroll og hukommelsetap. Ønsker selv ikke å være slik da jeg mene skjøl jeg har kontroll. Aldri påvirket på jobb å ytter normal innsats på jobb mene hjemme kan den påvirkes med energi tap å lite lyst vilje. Er dette nå jeg burde følge opp? Å i så fall hvordan burde jeg gå fram?

Mann, 30 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du har blitt oppmerksom på bruken av alkohol. Utfra din beskrivelse så er det forståelig at du ønsker å ta fatt i dette.
Det er ikke alltid opplagt hva som kan kalles et problematisk forhold til alkohol. En ting er hvor mye man drikker, og en annen ting er jo spørsmålet om avhengighet/alkoholisme.
Skadelig mengde.
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 15-20 SE per uke for menn anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser.
Skadelig bruk.
Et noe svakere begrep enn avhengighet/alkoholisme (se under), er det man kaller «skadelig bruk.» Da er det ikke snakk om avhengighet, men et slags forstadium. For å kalle noe skadelig bruk trengs bare ett kriterium, og det er at personen fortsetter bruken til tross for åpenbare, negative konsekvenser.
Avhengighet/alkoholisme
Det å drikke mer enn man har tenkt, er ikke i seg selv nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet.» Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Du kan også teste ditt forhold til alkohol på nettsiden rushjelp.no.
Skulle du ha behov for profesjonell hjelp, bør du ta kontakt med fastlegen din som kan henvise deg videre til egnet tilbud. Men da er det greit å være oppmerksom på følgende: Legen har plikt til å vurdere om du fyller helsekravene til førerkort. Et rusproblem kan være en årsak til å ikke fylle helsekravene, selv om det ikke er snakk om at du kjører i ruspåvirket tilstand. 1. oktober 2016 ble forskriften om helsekrav til førerkort revidert, hvorpå fastlegen fikk større ansvar og handlingsrom i forhold til førerkortsaker. Om legen vurderer problemet dithen at du ikke fyller helsekravene, er vanskelig å si på forhånd. Men legene har et regelverk å forholde seg til, og det er strengt.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 915 08588 (alle dager 11-18) eller chat (alle hverdager 11-18) for en nærmere samtale.