Vil jeg fylle opp THC lageret mitt igjen?

Hei!
Den 1.desember i år bestemte jeg meg for å trappe kraftig ned på hasjrøykingen min. Jeg har røyket hasj mer eller mindre hver kveld i nesten 2 år, og jeg har innsett at det ikke er slik jeg ønsker å leve livet mitt! Røykingen har frem til nå vært min måte å takle stress i hverdagen når det kommer til skole, jobb og alle forventninger som er, men nå har jeg bare et halvt år igjen av bachelorgraden min, så jeg føler det var på tide å ta seg sammen. I dag er jeg på den 20 dagen uten røyk, og det føles utrolig bra og jeg er veldig stolt av at jeg får dette her så bra til! Jeg har brukt HAP appen deres, og for meg har den vært til stor hjelp og veldig motiverende! Likevel så har jeg bestemt meg for at det ikke er sånn at jeg ALDRI kan røyke igjen, men holde det til spesielle anledninger og en gang i blant, rett og slett fordi jeg liker rusen det gir. Men, jeg ønsker først å bli ren slik at jeg ikke går rundt med THC i kroppen hele tiden. Den 19.januar er en slik spesiell anledning hvor jeg skal i bursdag til en venninne som jeg kun ser 3-4 ganger i året, og vi pleier å røyke sammen når vi treffes. Mitt spørsmål er om jeg vil fylle opp THC lageret mitt igjen ved å røyke denne ene kvelden og at det vil ta meg enda flere måneder før jeg blir ren? Jeg vet at det kan være individuelt, men er jeg rett tilbake til start om jeg røyker denne dagen og må gjennom alle fasene som følger med når man slutter med hasj en gang til?

Kvinne, 22 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Takk for hyggelig tilbakemelding om HAP-appen vår, det er hyggelig å høre at den er til nytte. Flott også at du er stolt av deg selv, og det har du all grunn til å være. Når det gjelder THC-lageret ditt er det aldri lett å gi noe helt sikkert svar på mengden nå, og hva som vil skje hvis du røyker igjen den 19. januar. Etter mange års bruk har du nok fremdeles et lager av THC i kroppen som skilles ut i urinen. Det kan ta opptil 3 måneder ( i ytterst få tilfeller over tre måneder) fettvevet ditt er helt fritt for THC-avfallsstoffer. Røyker du hasj den 19. januar kan du altså fortsatt ha et THC-lager i kroppen. Et engangsinntak vil normalt være helt skilt ut av kroppen etter 2-7 dager. Så litt avhengig av mengden du bruker og styrken på stoffet vil du forsinke prosessen med å bli helt ren (tømme lageret ditt) i 2-7 dager. Du vil altså ikke komme rett tilbake til der du startet, for mye av THC-lageret ditt er allerede ute av kroppen etter 20 dager uten hasj. Du må nok ikke igjennom alle fasene en gang til, men du kan nok risikere å føle deg litt dårlig de første dagene etterpå. Vi ønsker deg lykke til videre, og ta gjerne kontakt igjen ved behov.