Trafikklærer – alkoholsug

Hei, eg drikk» medium +» med alkohol. Kan fint kose meg med ein halvliter eller to i kvardagar, men med ein gong helga kjem, so kjem og eg har tatt ei kosepils eller to, då kjem plutselig suget etter å bikke over kanten. Blir som oftast ein del akevitt då. Har aldri gjort dette i ein kvardag då jobben sjølvsagt gjer slik at eg må stille edru

Mann, 33 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Mange opplever det som fristende å drikke mer alkohol når man først drikker. Her er vi litt usikre på hva du egentlig spør oss om, men hvis det er slik at du ønsker å ha et litt mer kontrollert alkoholforbruk i helgene, så bør du først og fremst unngå å ha akevitt lett tilgjengelig hjemme. Hvis du ønsker å ta deg «ei kosepils eller to» når helgen kommer, bør du handle inn kun dette, og ikke ha noen annen alkoholholdig drikke tilgjengelig hjemme. Og selvsagt, den mest opplagte måten å unngå «suget etter å bikke over kanten» på er dersom du ikke drikker de første par pilsene overhodet – men her blir det opp til deg selv å vurdere om du skal drikke de pilsene eller ikke. Dette er jo i stor grad opp til deg selv, og handler om disiplin, trening og å legge forholdene til rette for det resultatet du vil ha.
Du er velkommen til å skrive inn til oss på nytt med en litt mer utfyllende problemstilling, eller du kan nå oss på telefon og chat i åpningstidene.