Syre

Hei !
Jeg fikk servert en drink i natt ca kl. 0230. Fikk etterpå beskjed om at det nok var litt syre i drinken. Har siden hatt sterke synsinntrykk med glidende lys og farger og bølger som glir over i hverandre, og har fortsatt hallusinasjonslignende opplevelser. Jeg lurer på hvilket stoff jeg kan ha fått i meg, og har to spørsmål.
Er det mulig å ta en blodprøve og finne ut noe om dette nå ? I så fall hvor skal jeg henvende meg ?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver, høres ut som LSD – et hallusinogen. «Syre» er et kallenavn på LSD. I skrivende stund er det neppe lenger mulig å spore dette i blod, men dersom du tar kontakt med legen din, legevakt eller annet helsepersonell, vil de sannsynligvis kunne ta en urinprøve og sende denne til et laboratorium for analyse. I så fall må du opplyse om at du ønsker å testes for LSD spesifikt, da dette ikke er noe som inngår som standard i rustester. Det er for øvrig viktig at du gjør dette så raskt som mulig, da LSD vanligvis kan spores i urin i opptil 3 døgn.
For øvrig er det ikke greit at du blir servert drikke med LSD uten å informeres om det på forhånd. Du kan vurdere om du ønsker å anmelde vedkommende eller ikke.